tisdag, juli 10, 2012

Praktisk översättning

Vad har hänt? Vart har jag tagit vägen? Varför bloggar jag inte?
Jo, det ska jag tala om för er. Jag har fått en praktikplats i Stockholm! När jag går upp halv sju på morgonen och kommer hem ungefär samma tid på kvällen har jag inte riktigt orkat med mer än att laga ny matlåda, se ett avsnitt Morden i Midsomer och gå och lägga mig. Nu har jag dock börjat vänja mig vid att pendla mellan Uppsala och Bromma, så då tyckte jag att det var dags att berätta hur jag har det.

Jag gör praktik på Decathlon, en fransk sportkedja som precis öppnat sin första butik i Sverige. Det jag gör är främst att översätta produktinformation (dvs skyltar som ska sitta i butiken), men även lite annan typ av text. Det är jätteroligt, och jag lär mig nya saker varje dag! När jag har slutfört mina tre månader här kommer jag dessutom att vara en riktig hejare på Transit, ett översättningsverktyg för datorn.

Alla som jobbar här är väldigt trevliga, och stämningen är "ung". Dock är de flesta lite sportigare än jag, så än så länge har de inte fått med mig på någon fotbollsmatch på lunchrasten, men vem vet vad som händer under resten av sommaren? Jag och Anna (min kursare från Uppsala som också gör praktik här) har i alla fall hittat ett fint promenadstråk utefter vattnet som vi brukar utnyttja på lunchen.

Nu har jag ätit dagens matlåda (fullkornstagliatelle med tonfisksås och några jordgubbar till dessert) och fått lite solsken i ansiktet, så då är det dags att återgå till datorn.
Toudilou så länge!

0 kommentarer: