söndag, januari 15, 2012

Vart har jag tagit vägen?

Var är Lovisa? I sin lilla färgglada, lite för dyra studentlägenhet i Uppsala förstås. Men vad gör hon då? Ptja, äter vindruvor och läser Underbara Claras blogg med Antikrundan i bakgrunden. Ja, det är en vanlig söndagkväll hemma hos mig. I morgon börjar dock en ny termin, och jag är redo för nya tag.

Det senaste halvåret, tillika min första termin på Översättarprogrammet i Uppsala, har det varit full rulle. Att läsa på masternivå tar betydligt mer tid i anspråk än kandidatkurserna, och det har känts, speciellt under de perioder då jag också jobbat med nationens stipendier. Dessutom jobbar jag en gång i veckan som pedagog, och hjälper en 14-årig tjej med skolarbete, med fokus på franska, men det kan egentligen bli både matematik och historia också, beroende på vad hon har i läxa. När jag inte har pluggat eller hjälpt henne att plugga har jag bakat cupcakes, druckit punsch och sprungit på gasque eller bal.

Den här tjejen kommer ni se mer av i år
Twitter är kanske också en anledning till att det har blivit lite mindre bloggat. Det är så enkelt att gå in via mobilen och slänga ur sig några rader om hur det är eller något som hänt, kanske till och med ackompanjerat av en liten bild. Men esteten i mig skriker lite då och då. Hur mycket jag än kvittrar så blir det ju aldrig så där fint som ett litet blogginlägg, med sin bakgrund, ett välkomponerat foto och en liten ram runt. Jag har saknat att blogga! Efter att nu ha plöjt igenom 18 sidor Underbara Clara är jag så inspirerad jag bara kan bli. Här ska skrivas, fotograferas - och pimpas lägenhet. Välkommen tillbaka, säger jag till mig själv.

0 kommentarer: