tisdag, februari 22, 2011

Mitt språk! Eller nej jag menar...

Vi brukade ha väldigt roligt åt en lärare här på universitet som gärna betraktade det språk han forskade om som sitt eget. "Mitt språk!" kunde han utbrista, "eller nej, jag menar aboriginernas språk!".

Att anse sig ha flera språk än ett är ju ingenting konstigt egentligen, jag vet ju själv med mig att jag har gjort mig känd som det franska språkets förespråkare i många situationer, men just rätten till sitt eget språk är en viktig fråga. När jag bläddrade igenom lite gamla inlägg från Lingvistbloggen hittade jag den här artikeln, där Teresa Küchler skriver om språken i EU. Läs den och begrunda... Det är därför jag ska bli översättare: jag vill försvara Strindberg. 

2 kommentarer:

Johannes sa...

För mycket språk, för lite naket!

nevnarien sa...

Vi har kontakt med några verkstäder på jobbet, om du mejlar mig på elin.kero[a]scandinavianphoto.se så kan jag skicka adress och telefonnr... skriv vilken kamera du har också. eller iaf märke :)

Det är alltid bättre att ha kontakten själv, det blir annars så omständigt om du vill veta hur det går för kameran och måste ringa fotobutiken som du lämnade in den på och så vet inte de, så de måste i sin tur ringa verkstaden.. a du vet ;P :)