torsdag, februari 03, 2011

Att ta upp-sats

Det här med att skriva uppsats är nog ingen dans på rosor direkt. Jag har till sist kommit på ett bra ämne i alla fall, nu återstår bara att se om det går igenom och vad det går att göra av det. Jag tror säkert att slutresultatet kommer att bli bra, och den kontakt jag hittills haft med handledaren säger mig att även detta kommer att flyta på fint.

Tyvärr inser man också ganska fort hur nedprioriterade språkämnena är på universitetet. Självklart ska mer fokus läggas på det språkliga i en sådan uppsats än i exempelvis en naturvetenskaplig, men jag tycker inte att detta ska behöva gå stick i stäv med övriga delar, såsom vetenskapligheten. När de flesta ämnen läser hela 7,5 hp metod kan man ju tycka att vi åtminstone kunde ha fått en föreläsning inom ämnet, men nej, den blev inställd och ersätts inte.

Nu ska jag väl inte vara alltför negativ. Jag är säker på att den hjälp jag kommer att få av mina handledare är av bästa kvalitet för just det jag ska skriva om. Problemet är väl snarare det att om jag väljer att senare läsa en master inom något annat område så kommer jag inte att vara på långa vägar lika förberedd som övriga. Tänk om jag hade vetat om det när jag valde språkinriktning på gymnasiet...

Jag och min lika nervösa kursare Ellen klamrar oss fast i varandra så länge. Det är väl bara att gilla läget och göra det bästa av situationen helt enkelt! Vi är ju ändå världsbäst på franska. Nu kör vi!

4 kommentarer:

Fräulein Aldrin sa...

Du är världsbäst på franska, och jag är världssämst. Det kommer nog att gå finemang med din uppsats. Det ska bli kul att höra vad den handlar om. Men du, angående metodkursen: KLAGA! Jag tycker att ni har rätt till vetenskapligt tänkande. Under mina tre terminer psykologi hade vi väl ca 20 poäng metod och statistik, så ni borde också ha rätt till en del metodik i alla fall.

Julia sa...

Vi hade ingen metodkurs/lektion heller riktigt på engelskan. Det är först nu på masternivå som jag har haft en hel 7,5-poängare i metod. Eller vi fick analysera doktorsavhandlingar... Men iaf, det är fruktansvärt dåligt att språk inte har någon metodgenomgång. Det underlättar ju när man försöker strukturera sig.

Malin sa...

Vem har du fått som handledare? Det kommer gå superfint för dig!

Lovisa Språkpolisa sa...

Jag ska ha Maria som handledare, så det blir nog bra tror jag :)