lördag, december 04, 2010

Dag 04: Mina föräldrar

Jag tyckte att det passade extra bra att skriva om mina föräldrar den fjärde dagen, för idag är det mammas födelsedag!

Min mamma är sfi-lärare, och lär alltså ut svenska för invandrare (lite mer effektivt än så här förhoppningsvis). Hon verkar vara väldigt uppskattad av sina elever, vilket inte är svårt att förstå! Det blir så om man verkligen är intresserad av det man gör, och dessutom en väldigt omtänksam person. Hon är inte så pysslig av sig särskilt ofta, men när hon väl gör något, som att sy gardiner eller måla om möbler, så blir det alltid väldigt bra! Fast i trädgården fixar hon ju förstås nästan varje helg, speciellt på sommaren. Min mamma gillar att cykla, och förut brukade hon dra med ett gäng att cykla runt hela sjön varje söndagkväll. Precis som jag så är hon en sån som alltid vill ordna saker, ex maskerader på jobbet. Mamma gillar också att fota, och nu fick hon en systemkamera i födelsedagspresent av pappa! Det är en väldigt modern mamma jag har minsann. När jag skaffade blogg tyckte hon också att det verkade kul, och gjorde detsamma. Och nu för tiden har hon facebook också. Hon kan skicka både sms och mms, till skillnad från pappa som knappt vet hur man svarar i telefonen ibland.

Min pappa har en cykelaffär med sin bror, ni vet där jag brukar sommarjobba. Han är lite glömsk av sig och ser enligt en gammal klasskompis ute lite som jultomten. Han kan höra lite dåligt ibland, men mest tror jag att han väljer att inte lyssna när vi tjatar om något! Han pratar ofta i små uttryck, som "det är hårt i serien" och "nu ska vi se sa blinda Sara". Och när vi var små fick vi honom alltid att dra samma skämt, om den ruttna moroten som inte knaprar. Pappa är en riktig dansbandsnörd, och gillar att åka och dansa. Åker man bil med honom får man stå ut med att samma musik spelas i stereon. Det var förresten på en dansbana som mamma och pappa träffades! När han inte jobbar, det vill säga om söndagarna, pysslar han med saker på gården. I huset finns alltid något att göra! Just nu är det renoveringen av hallen på övervåningen som gäller. Jag valde tapeter, pappa snickrar och mamma inreder.

Båda mina föräldrar är världsbäst på att ställa upp på oss barn. Jag har alltid fått flytthjälp när det behövts (inklusive städning!), mat med mig när det börjat sina i slutet på månaden, nya vinterstövlar om jag fryser om fötterna och skjuts till stall och kompisar när jag var liten. Och som kommer och hälsar på mig flera gånger när jag är utomlands, och vid ett tillfälle till och med hjälpte mig att släpa hem ca 60 kg Frankrikepackning. Jag skulle inte vilja dra det så långt som till att säga att jag har curlingföräldrar (speciellt inte efter att ha sett Ung & bortskämd, haha), för lite har vi allt fått klara själva också. Det jag vill få fram är att jag har ynnesten att ha föräldrar som hjälper till med det de kan: det som är nödvändigt och lite till. Och som pappa säger, "Det är okej att vara lite bortskämd, så länge man är medveten om det".

Mamma på båten, när hon och jag åkte till Tallinn

Pappa, när han hälsade på mig i Nice

1 kommentarer:

Fräulein Aldrin sa...

Fint skrivet! De kan vara stolta över dig. Jag gillar dina föräldrar. De är härliga.