fredag, december 03, 2010

Dag 03: Ett intresse

Om det finns en sak som mina vänner verkligen stör sig på hos mig, så är det att jag envisas med att alltid fotografera allting. De suckar alltid lite när vi ska äta, för de vet att de inte får hugga in förrän jag har varit framme med kameran...

Jag har älskat att fotografera så länge jag kan minnas. När jag var liten lånade jag min mammas kamera när det var något speciellt tillfälle jag ville föreviga, och när jag gick i åttan och skulle resa utomlands själv för första gången fick jag en egen liten kamera. Vanlig analog sådan var det ju på den tiden... När vi åkte till Grekland med skolan första året på gymnasiet minns jag att jag kom hem med fyra filmrullar. Mer än 100 bilder på 7 dagar, det var rätt mycket på den tiden!

Under de två sista åren på gymnasiet lånade jag mammas digitalkamera, och när jag sen flyttade till Frankrike skaffade jag mig en egen, en liten Olympus. Den trivdes jag utmärkt med. När jag sen skaffade systemkamera förpassades den lilla till "partykamera", och det levde den upp till. Olympusen dog efter ett fall ner på marmordansgolvet en blöt kväll (medan min stora låg i tryggt förvar på redax). Nu kör jag med en chokladbrun Canon Ixus som partykamera, och hoppas att den ska slippa liknande öden. Fina bilder blir det med den i alla fall!

Det var sommaren 2008 jag köpte min systemkamera, och det har jag inte ångrat. Det jag fick tillbaka på skatten räckte till en Sony a350, och den har hängt med på mycket! Jag har fortfarande inte riktigt koll på alla inställningar, men jag lär mig mer och mer hela tiden, speciellt nu när jag är nationsfotograf på Snerikes (då använder jag iofs deras Nikon D50, eftersom det finns en externblixt till den). När jag var redaktör på samma nation 08 - 09 fick jag också stor användning av fotograferandet. Det är alltid roligt när man kan förena nytta med nöje! Detsamma gäller presenter - ett album med egna bilder, en fin inramning eller ett foto tryckt på kalender/mugg/tröja är alltid uppskattat som julklapp eller födelsedagspresent. Jag vill involvera foto i allt!

Här är ett urval av mina favoritbilder (klicka på dem för ännu större format):





















Vilken gillar ni bäst?

1 kommentarer:

Fräulein Aldrin sa...

Jag gillar den vintriga bron bäst. Det ser ut som hämtat ur en saga.