tisdag, november 16, 2010

Onödig nödvändighet

Vid de mest olämpliga tillfällen dyker det upp trevliga men olämpligt tidskrävande saker. Som att i stället för att skriva en resumé av Racines Phèdre surfa runt på fototriss, hitta fina vardagsbloggar man blir glad av, som den här, och sno idéer därifrån. Som att börja blogga mer. Som att gå ut och ta fina färgglada foton. Som att däremellan fylla ut med små listor. 


10 FAVORITER
Färg: Lila. Som mina gardiner och mina kuddar. Och min balklänning, som faktiskt får hänga kvar framme ett tag för att den matchar så fint.
Mat: Sushi. Jag saknar den lilla restaurangen i mitt Parishus.
Band: Simon & Garfunkel. Alltid.
Film: Amélie från Montmartre, bör ses om minst en gång om året. Snacka om inspiration.
Bok: i "Paroles" av Jacques Prévert finns många fina ord.
Sport: Usch.
Årstid: Alla. Fast bara början av dem. Innan det blir för varmt/kallt eller man tröttnar.
Veckodag: Tisdag. För då får man ha grammatik hela dagen. Eller lördag, för då kanske man får gå på gasque. 
Glassmak: Kanske en tredjedel av de 96 smakerna på Fenocchio i Nice. Kinder kanske.
Tid på dygnet: Eftermiddag. Då har morgontröttheten släppt och kvällströttheten inte satt in än.

9 FÖR TILLFÄLLET
Humör: Lite glad, lite mätt, lite irriterad och lite trött. Som vanligt ungefär alltså:)
Smak: Tomatsås.
Kläder: Blommig topp med rynkärmar och svart kjol.
Bakgrund: Utsikt över Nice är min skrivbordsbakgrund
Nagellack: Ett lila (Mexico från mavala) med små blomsterklistermärken på. Rester från balen:)
Tid: 23.15
Omgivning: Ett diskberg, men annars är här rätt ordnat faktiskt.
Irritationsobjekt: En dum fransk hyresvärd som aldrig svarar när jag ringer och vill ha mina pengar tillbaka.

6 HAR DU NÅGONSIN
Dejtat någon av dina nära vänner: Nope.
Brutit mot lagen: Ja, men inget att skämmas över. Vem har inte cyklat utan lyse någon gång liksom?
Blivit arresterad: Nej, det skulle jag däremot skämmas över.
Badat naken: Det har nog hänt.
Varit med på tv: Hm, i bakgrunden på nyheterna en gång på högstadiet faktiskt.
Kysst någon du inte känner: Det har nog också hänt;)

3 PERSONER
Du kan berätta allt för: Lina, Hanna och Ag tror jag faktiskt.
Du tycker om: Just nu extra mycket Antonia, för hon bjöd mig på hovkonditoritårta, Lina för att hon alltid känner mig så bra och tvillingarna Tengelin (de får räknas som en, haha) för att de är så mysiga.
Du inte gillar: Hyresvärden ovan, Per Morberg för att han ser så obehaglig ut, och den som höjde Majklockans hyra.

2 VAL
Kaffe eller te: Inte kaffe.
Vår eller höst: Vår. För då fyller jag år.

1 ÖNSKAN
Att min uppsats i "Modern text och kultur" kunde skriva klart sig själv. Typ nu.


Jag och vin. Det föredrar jag framför både kaffe och te.

1 kommentarer:

Julia sa...

Det fantastiska Alfons Åberg-fenomenet: Jag ska bara! Jag är hårt drabbad själv, ganska så ofta. Men kämpa på med skrivandet :)