tisdag, september 07, 2010

Mumsfilibabba

Mumsfilibabba, är inte det ett helskumt uttryck egentligen? Eller mest filibabbadelen förstås. Funderar på om det kan tillhöra samma genre som hokus pokus filiokus, det vill säga en missuppfattning av en fras man inte förstår (latinets hoc est (...) corpus ... filioque). Det ska tas reda på! Det jag egentligen ville säga var att vi åt så gott när jag hade några vänner på middag ute i Dunker för två veckor sedan. I Bryssel lärde jag mig Annies recept på "Tacobomb" - fantastiskt god och lättgjord aptitretare - som blev en hit nu också.


Till huvudrätt åt vi sedan ugnsbakad lax med ugnsrostad potatis och rödbeta, vilket var gott men tyvärr inte gjorde sig så bra på bild. Efterrätten var min stolthet vit chokladmousse. Världens enklaste recept, går typ inte att misslyckas med (tro mig, då hade jag gjort det vid det här laget), och alltid populärt. Kommer från Arla förstås...  Så här lyder receptet:

Vit chokladmousse
12 portioner (9 blev det dock i mina skålar)
4 dl vispgrädde
300 g vit choklad
2 ägg
2 dl Kesella
Bär, ex hallon

Vispa grädden. Smält chokladen på svag värme i vattenbad så att den precis bara smälter. Vispa upp ägget och tillsätt chokladen under kraftig omrörning. Rör ner Kesella och sist grädden. Häll upp moussen i små glas. Låt glasen stå i kylen ca 1 tim. Toppa moussen med bär.

Jag hade på lite vanlig frusen bärmix av hallon och blåbär. Så lätt och så gott!

1 kommentarer:

Anna sa...

Var god meddela oss andra när du löser mysteriet "filibabba"!