måndag, augusti 23, 2010

Vin(n)armuffins


Tidningen Land (pensionärsvarning, jag vet) hade ett helt uppslag med vad man kan göra med sina vinbär, så jag testade muffinsreceptet, och det var helt klart en vinnare! Nog för att muffins är ganska lätt att baka, men det här kan ha varit det enklaste muffinsrecept jag någonsin skådat.

Mumsiga bärmuffins
12 stycken

2 ägg
2 ½ dl socker
75 g smör
2 ½ dl vetemjöl
3 dl röda eller svarta vinbär

1. Rör hastigt ihop ägg och socker
2. Smält smör och tillsätt omväxlande mjöl och smör i socker-blandningen. Rör om väl, men inte mer.
3. Häll smeten i formar. Lägg lite bär i varje form.
4. Grädda i ugnen ca 15 minuter i 175 grader.

OBS! Jag fick ha mina inne några minuter till, men det varierar nog beroende på ugn. 2 dl bär räcker gott. Att servera med lite florsocker på var inte fel!


2 kommentarer:

Fräulein Aldrin sa...

Ser smaskigt ut. Det måste jag prova, nu när jag köpt en muffinsplåt. Du lär ju kunna hämta inspiration från muffinscaféet i Paris också.

Fräulein Aldrin sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.