söndag, februari 07, 2010

(L)yxtaholm

Riktig lyxhelg har det här varit för mig. I december vann mamma ett pris från kommunen (det handlade om att lära sig spara energi), i form av en övernattning med middag på Yxtaholms slott, utanför Flen. "Lilla vardagslyxen" hette paketet. Det bestod av finaste sviten, champagne på rummet och femrättersmiddag. Inte illa! Speciellt inte för mig som fick följa med, helt utan tidigare ansträngning. Mycket avslappnande helg i mor och dotter-tecken.


Vi checkade in så fort vi fick, det vill säga kl tre på eftermiddagen, och började med fika uppe i själva herrgårdsbyggnaden.

Sedan tog vi en promenad runt markerna. Mina vantlösa fingrar gav dock upp ganska snart, men några fina bilder hann det bli, som den här på skymningsdiset över sjön till exempel.

Och den här på den nästintill magiska gamla träbron.

Och en av flera fina hästar, antagligen från Prinsens araber som håller till i de krokarna.

Vår svit låg i en av flyglarna, och i hallen möttes vi av det här fantastiska trätaket.

När vi kom in igen tappade mamma upp ett bad i det gigantiska och härligt varma badrummet.

Jag bestämde mig för att plocka fram min bok och satte mig i det fina vardags-/sovrummet.

Champagne och färsk frukt och choklad njöt vi också av, innan vi gick upp till huvudbyggnaden för middag. Där åt jag bl.a. hummer. Mycket tjusigt!

På väg hem igen på lördagsmorgonen, efter maffig frukostbuffé (fast innan vi kom hem tog vi en sväng till Köping för att hälsa på morfar).

Definitivt en vistelse som gjorde skäl för sitt namn, "Lilla vardagslyxen". Rekommenderas!

2 kommentarer:

Mamsen sa...

Ja, vilken slump. Liknande bilder också, men mina var folklösa.

Fräulein Aldrin sa...

Gud vad härligt det låter. Skönt att få skämma bort sig lite.