torsdag, augusti 27, 2009

Åh Uppsala

Åh Uppsala. Åh Ebba. Åh alla andra fina vänner.


Det är kvällar som denna som gör att man definitivt inte vill åka härifrån! Det är nästan med en tår i ögat som jag skriver det här... Har lite Uppsalanostalgiplaylist på spotify i bakgrunden, och tittar igenom bilderna från gårdagens avskedsfest [orvar].

Eftersom både jag och Hanna nu beger oss till olika delar av Frankrike tänkte vi ha en gemensam hejdåfest med alla våra vänner, och tema Frankrike förstås. Det blev en kväll full av randiga tröjor, himmelsk crème brulée, kramar, sång och galen dans. Bryggan lät oss sitta hela gänget (vi var nästan trettio personer! - Peter sa att det kanske fanns en anledning till det, och jag tror faktiskt inte att han syftade på att folk var lättade att bli av med oss) i Övre bar för oss själva, och när vi hade ätit klart kunde vi bara gå ner och röja på dansgolvet, eftersom det var extrainsatt klubb. Jag och Hanna hade gjort ett litet sånghäfte med exempelvis "Feta fransyskor", "Elle encore" och den egenkomponerade "Hej alla vänner ifrån Uppsala och Nice och Paris", men Ebba gjorde en kupp och tog med sig ett eget sånghäfte som hon delade ut. "Au revoir suckers" stod det på framsidan, och inuti fanns förutom några små Frankrikekompositioner också en hyllningssång till mig och Hanna. Vi blev så oerhört rörda, jag grät till och med när hon sjöng den inför allihop, och jag känner att jag måste lägga ut texten här så att ni andra också får möjlighet att känna med oss. Melodin är "Av längtan till dig".

En liten kärleksförklaring

I en evighet levde jag som om Hanna inte fanns
Inte så konstigt för hon var i Strängnäs, i Linkan, i Asien
Men så plötsligt, på Lingvistik B, föddes vår romans
Hon blev min kursare, min vän, min sambo, mitt liv och min renässans

Tänk alla stenar jag kastat när du hållit vakt
All Måns Zelmerlöv du sjungit, och jag klappat takt
Vad ska jag göra nu, ja jag tror fanimej
Att jag får åka efter och hämta dig i Marseille

Och Lovisa - språkpolisen värre än en taliban
Jag drogs till dig för att jag ville koppa din studieteknik
Så vi sket i att plugga, och så gick vi ner på stan
Och tacka gud för att fula föräldrar alltid får så snygga barn

Tänk alla tentor vi klarat, fast vi fattat noll
Framförhållning, effektivitet - vår paroll
Vad jag ska sakna er två, dejtar nya på Spray
Och jag hoppas för er skull att ni kommer sakna mej

Ebba, det finns ingen bättre än du! Fantastiskt att få in så många internskämt på så få rader. Och jag lovar att du kommer att vara minst lika saknad <3
Efter middagen blev det Bryggan i alla fall. Vi trängdes i gigantiska barköer, och körde några klassikerdanser (bland annat "måltiden", "armen" och "Tjernobylbarn vilse i skogen"). Folk droppade av lite då och då, och jag kan inte ens hålla räkning på hur många Europavänner, språkvetare, svenskamänniskor och snerikingar jag sa hej då till igår. Det var en underbar kväll som jag sent kommer att glömma. Just nu känns det tungt, men jag tror att väl framme kommer jag att leva länge på det här.


0 kommentarer: