onsdag, juli 22, 2009

Ma revolution...

... porte ton nom, men nu är det inte en låt av Jenifer jag tänkte skriva om här egentligen, utan den omtalade Revolutionsgasquen. Varje år är det den fjortonde juli gasque på Snerikes för att fira den franska revolutionen. En ganska knäpp tradition egentligen, men ett ypperligt tillfälle att få klä upp sig och träffa vänner man kanske inte har sett under sommaren. Ebba och Hanna bjöd in till "Variation på fördrink", och hade till och med ställt upp en liten variation på tilltugg. Ebba var mycket stolt över ost/skink/basilika-båtarna (med rätta, förstås).

Det var ett blandat gäng som efter fördrinken och förtugget spatserade ner till nationen. Och helt plötsligt hade det blivit fint väder, vilket gav ypperligt fototillfälle. Här står Sofia, Odin och Lotta uppställda i Stavenowska trädgården, och på fotot under det kikar Hanna och Ella fram under äppelträdet.




Helt plötsligt dök två sluskar, dvs rävarna Lasse och Farid, upp och uppmanade till revolution. Det är här de riktigt konstiga traditionerna börjar... Proinspektorn drog sin värja och jagade iväg bönderna, som sedan låstes in i källaren.

Nöjda och o-upproriska kunde "adeln", det vill säga vi gäster, till tonerna av Hornboskapens Marseljässpel marschera uppför trappan och sätta sig till bords i vår vackra festsal. (okej, nu börjar det låta riktigt pretto här, men jag gillar verkligen att gå på gasque)


Fabulös dukning i franska färger


Jag hade fått låna Odin som bordsherre, vilket var mycket trevligt, trots vissa språkförbistringar (det värsta är kommentaren i min sångbok - jag förstår knappt ett ord=)).


Linuz var kanske inte riktigt lika trevlig mot den han hade bredvid sig... Men var det egentligen någon som hade förväntat sig annat?


Efterrätten var fransk så det förslog!


Proinspektorn ropade plötsligt att det var dags att storma Bastiljen! Det gjorde vi också, eller källaren i alla fall, och bondtölparna blev utsläppta igen.


Jag och Ebba fick en Idolbild på en av våra favoritjympaledare, nämligen Robert från kören.


När nationen stängde sina portar fortsatte vi i ganska osamlad tropp till det enda nattöppna stället vi kunde hitta, en gyrosrestaurang. Det blev kebab och gyros att ta med, och så satte vi oss nere vid Fyrisån. Vem som kläckte den briljanta idén att bada i ån minns jag inte, men det var väldigt roligt, för oss som tittade på i alla fall.


Sedan kom den stora myggattacken, och vi gick på efterfest hos Linuz. Den blev dock ganska kortlivad, eftersom vissa tydligen inte gillar hög musik på balkongen halv fyra på natten. Slapphäng med bullar och Madagaskar 2 tog över hos Ebba och Hanna, där det hela hade börjat ca 14 timmar tidigare.

Vackrare Uppsala-morgon får man leta efter.

2 kommentarer:

Maja sa...

Haha, äntligen får jag se en bild på den omtalade jympa-kör-Robban! :)

Fräulein Aldrin sa...

Du är så himla bra på att blogga! Jag beundrar dig. Du är min bloggidol. Kram på dig