söndag, juni 07, 2009

Svartvitt tänkande

Fototriss igen, denna gång med tema svart och vitt eller svartvitt. I vanliga fall brukar jag vilja utmana mig själv i fotograferandet och gå ut på jakt efter motiv som passar veckotemat, men den här gången kom jag att tänka på att jag hade en hög med liggande bilder som jag hade tänkt göra om till svartvita, så det fick bli en utmaning i bildredigering i stället. Jag är verkligen ingen expert på sånt, och har bara ett enkelt program som följde med allt annat till datorn, men det var i alla fall kul att leka lite med färger. Bilderna tog jag vid städsexan med 20-talstema tidigare i våras, så en svartvit touch förstärker bara känslan av förr i tiden, tycker ni inte?




Här var alltså min triss. Jag har funderat länge på hur man gör för att få delar av ett svartvitt kort sådär i färg, och fick en massa tips här. Sen förstärkte jag den röda respektive blå tonen i några av bilderna, framförallt för att få fram lite av det blå i Anders ögon. Tycker själv att det blev ganska häftigt! Jag avslutar med ytterligare en bild, som alltså inte hör till trissen (det är ju uppenbart att det inte är jag som har tagit bilden när jag själv är med på den), men som kommer från samma kväll. Det är en av mina favoriter, när jag och Madde försöker visa hur svängigt det är med fransklänning. Härlig kväll var det!



OBS! Bilderna blir större om du klickar på dem. Nästan ett måste på bilden av Anders i alla fall.

12 kommentarer:

Mitt i Fågelsången sa...

Kul med genomgående tema! Gillar 3:e bilden bäst - häftigt med de röda accenterna.

christina sa...

Snyggt tema!

lilalili sa...

snygga bilder där den andra blir min favorit!
Ha en skön söndag! Kramis

sinneskatten sa...

Jättesnygg triss, häftigt med en färgklick så där .
Något som sticker ut!

Ninni sa...

Fint med ditt tema! Härliga röda färgklickar du lagt på.
Må så gott!

Lelin sa...

Javisst - dina bilder blev riktigt coola. Bra jobbat!!

Ingrid sa...

Vad duktig du är, det är riktigt fina bilder och den där röda färgklickan accenturerar det svartvita.

Anna sa...

Lite galet och väldigt charmigt :)

Majsan sa...

Sköna bilder! Verkligen svårt välja favorit här så jag avstår..

Fia sa...

Det är underbara bilder du visar. Kul att få se lite fotoredigering också!

Tusen tack för kommentaren i min blogg som gav mig möjlighet att hitta hit till dig.

Jah Hollis sa...

Jodå, jag tycker du lyckat bra med dina bilder och med veckans tema.

Proforma - Irene sa...

Kul bilder hos dig! Min favorit blir den första! Kul effekt med röda läppar och naglar!