måndag, maj 04, 2009

"We are the winners, of Eurovision"

... var det några som sjöng i Eurovision Song Contest, eller Eurovisionsschlagerfestivalen som det ju så fint och långt heter på svenska (Fredrik Lindströms bevis på att språket blir mer koncist ju högre upp i Europa vi kommer, jämför spanskans El festival de la Canción de Eurovision och franskans Concours eurovision de la chanson) för några år sedan. Den låten var usel, och låttiteln räckte inte heller särskilt långt.

I år hade jag hoppats på lite bättre bidrag, men då jag precis sitter och tittar på det tredje avsnittet av "Inför Eurovision Song Contest" kan jag nog säga att det ser ut ungefär som vanligt. En del riktigt usla, en del knäppa eller roliga och en del bra såklart. Juryn som går igenom bidragen innan här i Sverige består av några schlagerveteraner och några rookies. Programledare Christer Björkman är given, liksom jurydeltagarna Christer Lindarw och Charlotte Perrelli. Däremot undrar jag hur SVT tänkte när de lät Marie Serneholt och Petra Nielsen vara med. Den första är precis som man förväntar sig av det blonda håret en riktig IQ fiskmås, och kläcker ur sig helt intelligensbefriade kommentarer, medan den andra bara ser ut och beter sig allmänt obehagligt. Hur fungerar hennes strama käkesmuskler egentligen? Den söta finlandssvensken Thomas Lundin är dock helt underbar.

Under programmens gång har jurydeltagarna varit väldigt kritiska. Marie Serneholt har satt lägst poäng i varenda program, utan att någonsin kunna motivera det hela. De andra har åtminstone kunnat förklara varför de inte vill ge full pott. Mina favoriter är:

  • "Jag trodde att de hade bara hade tjocka sångerskor på Malta. Sen förstod jag att det var samma person"
  • "Ska de skicka en så dålig låt kan ju åtminstone artisten vara snygg"
  • "...så sparkades den arma flickstackarn in i tävlingen. Hon kommer att bli utskrattad av en hel kontinent"
  • "det är lite så här mellanmjölkspop"
Hittills är det sötingen Alexander Rybak från Norge som har fått högst poäng av både juryn och mig med sin låt "Fairytale". Årtalet talar dock för en svensk vinst. Det är nämligen 35 år sedan Abba vann, 25 år sedan Herreys tog hem segern och 10 år sedan Charlotte (då) Nilsson segrade. Det återstår att se hur det går för Sverige i år...


Juryn i "Inför Eurovision song contest"
Bild från schlagersidan Gylleneskor

1 kommentarer:

Fräulein Aldrin sa...

Har eurovision redan varit? Har jag missat det utan att veta om det? Jag som är sådant eurovision-fan