torsdag, maj 14, 2009

Kalla vindar

Det blåser kalla vindar genom Uppsala. De liksom tränger in överallt, genom jackärmar och byxhål och jag vet inte allt. Brr...

Kalla kårar fick jag av "Knutby", som jag och Hanna, Klara, Susanna och Ebba såg på Uppsala Stadsteater nu ikväll. Den var inte alls som jag hade föreställt mig, ingen klassisk tråkteater utan en modern uppsättning som började med ett riktigt filmklipp från polisens återskapande av händelseförloppet, på brottsplatsen. Sedan följde dramatik på scenen med riktigt duktiga skådisar blandat med fiktiva filmade intervjuer med Helge Fossmo och de anonyma sms:en till Sara Svensson. Mycket sång här och var, med gospeltouch och sektkänsla. Riktigt bra var det! Finurlig scen också, med en stor korsformad typ catwalk i mitten, där de kunde gå fram och tillbaka och predika. Mest imponerande var nog hon som spelade Åsa Waldau. Hon var så stolt och reslig, och lyckades verkligen förmedla den där manipulativa men ändå mänskliga sidan. Det blir svårt att somna med det här på näthinnorna...

Kall kvällsmat i form av en club sandwich på Uplands fick för övrigt fullborda kvällen. I morgon blir det teater igen, men då antagligen muntrare tongångar: "Soundtrack of your life"






Bilder från Uppsala stadsteater

2 kommentarer:

matsrg sa...

Du gillade föreställningen antar jag?
Hade tänkt gå men fick ingen i familjen med mig.
skall nog försöka se filmen i stället!

Mvh
Mats

Fräulein Aldrin sa...

Intressant. Såg när jag senast var i Uppsala att den skulle visas. Skulle också gärna se den. Vet du hur länge den går?