onsdag, april 22, 2009

Påskprojektet

Jag och några vänner hade en liten diskussion om hur böcker bör sorteras. Någon tyckte att man ställer upp dem efter hur snygga de är tillsammans, medan jag läste i någon inredningstidning att man helst inte borde ha böcker framme alls (ha!), men om man verkligen, verkligen måste så ska de färgkoordineras. Jag tycker att böcker är en fin inredningsdetalj, och inte alls i vägen som den där inredaren tyckte, men kan hålla med om att det är svårt att få till det bra. Jag börjar gilla tanken på färgkoordination mer och mer. I min stora bokhylla i min lilla lägenhet har de olika facken fått olika typer av litteratur. Alla pocketböcker för sig, därefter uppdelade efter författare och sedan i tidsordning. Likadant i de andra "hyllrutorna" (med inslag av viss storleksrankning också, när det behövs). När man som mina föräldrar ska göra ett helt bibliotek krävs det dock lite mer struktur. Mitt projekt under påskledigheten var att sortera och ställa upp alla böcker i de gamla och nya hyllorna. Med tanke på volymen var det ändå alfabetet som vann, trots mer kreativa förslag på sortering.


1 kommentarer:

Johan Lipecki Westin sa...

Alfabetsordning

Jag vet inte hur många gånger jag gått med snedvridet huvud för att kunna läsa på bokryggar, och så vips ska man vinkla över huvudet åt andra hållet för att nån bok står med texten åt andra hållet.

Jag förespråkar färg-, storleks- och ämnesordning. För nackens skull.