fredag, mars 27, 2009

Vårdagjämning, vårfrudag och vårkänslor

För några dagar sedan tog jag fram cykeln för första gången i år.
Då frös den fast i Engelska parken...

Det har varit full rulle ett tag nu, med mycket att göra i skolan, men en hel del inslag av trevligheter har det ändå blivit, såsom middag på VG i fredags följt av Gran Torino på bio. Toppenfilm! Nu verkar saker och ting lugna ned sig lite (eller nej, vem försöker jag lura egentligen? Det är ju fest tre dagar på raken den här helgen, och sen oavbrutet tidningsarbete i två veckor). Jag hoppas hinna ikapp med en del som har blivit eftersatt i alla fall, exempelvis städning och några engelskauppgifter.

Mitt stora pengabekymmer har löst sig i alla fall, för nu kom CSN, och så ett litet extra tillskott från när jag var studentinformatör i Täby för någon vecka sedan. I tisdags var jag ute på ett nytt uppdrag, nämligen att berätta för eleverna på Tomasgymnasiet i Strängnäs (Europa har tyvärr ingen sådan dag) hur kul det är att plugga i Uppsala. De verkade måttligt intresserade. När jag ändå var i trakterna passade jag på att stanna några dagar hos mamma och pappa i Dunker. Det var skönt! Jag tog det bara lugnt och blev bjuden på en massa god mat (bland annat matvåfflor med crème fraiche och rom och så min favorit karibisk fläskfilégryta). Dessutom firade vi både min och Eriks födelsedagar i förskott, och jag fick jättebra saker som jag hade önskat mig till min lägenhet. Spegel med guldram, flätade korgar till bokhyllan och skoskåp kan nu prickas av på inköpslistan!

Som Clara skrev så ger kombinationen vårväder och pengar på kontot verkligen shoppinglust. Jag var till Tuna Park idag, och unnade mig äntligen en hårklippning. Det var på tiden, tyckte både mitt hår och frisören. Dessutom hittade jag en klänning som såg ut ungefär som vad jag länge letat efter (en sån där bild som man bara får i huvudet av vad man vill ha, ni vet, utan att egentligen ha sett det till försäljning någonstans). Den blir nog fin på mitterminskongressen på söndag, tillsammans med min mörkblå spetsbolero.

När jag ändå är hemma på landet har jag passat på att ta några sköna promenader också. Jag letade efter tussilago, men det verkar vara lite för tidigt. På gräsmattan har vi i alla fall några fläckar med snödroppar. Önskar bara att jag hade haft min kamera med mig... Den är lite tung att släpa på ibland, men det blir ju så fint bara man orkar. Ska bättra mig med det! Någon annan som ska bättra sig nu är Fröken Vår tycker jag. Sluta spring och göm dig och kom hit för att stanna, är vad jag har att säga till henne.

Lite somrigare blommor och lite mer solsken framför huset i Dunker.

0 kommentarer: