onsdag, mars 11, 2009

Att ana ugglor

Jag läste precis på unt.se om en uggla som placerat sig i ett träd vid centralstationen i Uppsala. Det är tydligen väldigt ovanligt att en slaguggla, som det här rör sig om, syns inne i en storstad. Det hela fick mig att tänka på när vi för ungefär ett år sedan skulle berätta historier på text- och talkursen i svenska och en viss dam med inlevelse spelade upp hur hon en gång hade blivit attackerad av en slaguggla under en ornitologisk utflykt.

Allra roligast blev det dock när jag läste vidare i en äldre artikel om samma uggla, där det stod "slagugglan är väldigt stationär". Det kan ju kanske förklara valet av boplats...

4 kommentarer:

Malin sa...

Haha, stationär. :)

Linnéa sa...

Det är så sant vännen. :)Jag är fortfarande ledsen att jag missade det framträdandet...att ingen tänkte på att spela in det!

Sussie sa...

Tack det var gulligt! Jag saknar att sitta vid ån i solen och bara njuta av våren och sommaren. Det är en liten speciell känsla! Det är Uppsala =)

Fräulein Aldrin sa...

Hi hi! Men sedan när är Uppsala en storstad?