tisdag, september 09, 2008

Vuxenhet

Jag började fundera på en sak igår... Rebecka kom över ett tag och åt middag, tittade på "Ensemble c'est tout" och fick sin försenade födelsedagspresent. Hon satt bredvid mig i soffan när min nya inneboende Minas kom in, och de hälsade på varandra genom ett fast handslag, hur självklart som helst. Men när hände det egentligen, när blev vi så vuxna att vi började ta i hand när vi träffar någon för första gången? För mig har det alltid varit självklart att hälsa på "riktiga vuxna" (dvs mina föräldrars vänner och liknande) genom att skaka hand, men när jag i våras skulle träffa min lillebrors flickvän för första gången sa jag bara hej. Här i Uppsala hälsar vi väl alltid på vänners vänner eller andra vi inte tidigare träffat med att sträcka fram handen, och det är det som fascinerar mig. Att hälsa på folk i sin egen ålder med att skaka hand, hur vuxet är inte det?

2 kommentarer:

Tova sa...

har också tänkt på det ett tag. För bara ett par år sen kändes det jättekonstigt att man en gång skulle ta i hand på folk man träffade som inte var typ äldre släktingar och sånt. Men sen gick den övergången ändå rätt omärkligt på nåt vis

Selma sa...

Hoppas att ni hade kul igår! Själv låg jag hemma, halvt komatiserad med förkylning och feber. När kommer tidiningen ut? Kram