tisdag, juli 01, 2008

Packning

Jag har en dag kvar på jobbet den här veckan, men i tankarna är jag redan i Värmland. Jag sitter och funderar på vad man egentligen ska packa ned när man ska på festival. Kläderna bör vara oömma, samtidigt som man inte vill se ut som en luffare. Tältet är i alla fall inspekterat hemma, och alla delar ska förhoppningsvis vara med. Sovsäck och liggunderlag väntar också på att bli nedpackade. Solkräm och badkläder om vädret blir bra, men ska man ta med gummistövlarna för säkerhets skull?

Mina fina gummistövlar

4 kommentarer:

Tova sa...

Ta definitivt med gummistövlarna. I övrigt körde jag på "ta med så lite som möjligt" förra året, och jag överlevde rätt bra.

Maria sa...

Hej! Jag kom in på din blogg av en slump men började läsa och såg att du också jobat i paris. efter att ha skummat igenom en del av din blogg konstaterade jag att du förmodligen jobat som au pair, stämmer det? Jag undrar lite om din skola som du gick på, vad heter den och låg den i Paris? Och var det bara franska du pluggade? Och till sist - hur hittade du din familj som du bodde i och var bodde de? Jag är bara arton nu, men ska ev. flytta tillbaka till Frankrike även efter gymnasiet och vill gärna plugga franska och ev. jobba som au pair!

Lovisa Språkpolisa sa...

Hej Maria! Ja, det stämmer att jag var au pair när jag var i Frankrike. Jag hittade min familj via www.aupairworld.net. Jag hade tur, och kom bra överens med dem, men för säkerhets skull vill jag nog rekommender att åka via någon slags förmedling, så att de kan placera om dig ifall du skulle komma på fel kant med familjen redan från början. Jag gick på en språkskola inne i Paris (även om jag bodde en bit utanför) tre dagar i veckan, CFILC heter den och ligger i 19e tror jag. Precis bredvid Bassin de la Villette och Canal ST Martin, ganska nära Montmartre. De har också en hemsida! Det var helt okej där, billigt jämfört med flera andra skolor. Klasserna är stora och lokalerna små, men det är en trevlig stämning på skolan, lärarna är bra och det ordnas mycket aktiviteter för den som vill. På onsdagar kommer du antagligen att jobba om du blir au pair i Frankrike (de flesta barn är nämligen lediga från skolan då), så därför gick jag så få dagar. På helgerna försökte jag hinna med så många museibesök som möjligt, men jag har en hel hög kvar tills jag flyttar tillbaka till Frankrike, vilket jag hoppas göra nästa år. Lycka till!

maria sa...

Ok, jag ska kolla upp den skolan! Det är ju roligt om det anordnas mycket aktiviteter så kanske det är lättare att få kompisar, fast det kanske det var ändå!? (Som helst då inte är svenska) Var det många andra svenskar på den skolan när du gick där? Och pratar du nu helt flytande franska? Jag har bott här i ett år, men pratar fortfarande inte flytande franska vilket jag verkligen vill göra, så ett au pair-år kanske inte är helt fel, jag har för tillfället bara varit au pair ett par semesterveckor, frågan är om man orkar ett år... Men va kul att du förmodligen ska flytta tillbaka! Ska du jobba eller plugga då? eller kanske båda delarna? Ha det bra!