onsdag, juli 16, 2008

Allons enfants de la patrie, le jour de gloire est arrivé

I måndags var jag och Ebba på Snerikes revolutionsgasque. Ett ypperligt sätt att fira Frankrikes nationaldag! Fast det började illa. Vi skulle ta en liten fördrink i Ebbas nya korridorsrum, och hon hade fixat skumpa och jordgubbar och grejer... Men dragkedjan till min klänning gick sönder! Så vi fick ägna den mesta tiden åt att försöka sätta ihop den med säkerhetsnålar.
När vi väl kom dit var det trevligt i alla fall. Två ämbetsmän låstes in i källaren och skulle sitta där och dricka sig fulla hela kvällen medan vi andra gick på sittning inne på Uplands. Sen tågade vi tillbaka till Snerikes till tonerna av Marseillaisen, och där väntade ost och kex. Jag sprang runt och lekte fotograf, och Ebba påstod sig bli misshandlad av DJ:n (snarare missförstådd om jag fattade rätt). Det var en riktigt trevlig kväll, särskilt för mig som gillar allt som har minsta lilla anknytning till Frankrike=)

Jag och Ebba matchade varandra i rosenblommiga klänningar

1 kommentarer:

Ida i Québec sa...

Jag tror att jag sökte på "Språkvetenskap i Uppsala" och hamnade hos dig. :)

Många av utbytesstudenterna från Sverige (som är vana vid Frankrike-franskan) säger att Quebec-franskan är hur svår som helst att fatta i början. Att det låter som om alla här är bönder... :) Men för mig som aldrig varit van vid något annat så låter det... helt normalt. Det är snarare svårt att förstå Frankrike-franskan för mig (när jag ser på filmer från Frankrike måste jag ha på "subtitles" men om jag ser på något härifrån så fattar jag i regel allt.