fredag, juni 13, 2008

Tempora mutantur, et nos in illis

Så var mitt första år som student i Uppsala till ända, och det är med vemod jag har flyttat hem till föräldrarna igen och återupptagit arbetet i butiken. Det är visserligen skönt att bli lite uppassad på och att slippa laga mat själv, men jag kan inte säga att "det är skönt att få sova i min egen säng igen", för den bor numer i Uppsala. En stor fördel med att spendera sommarlovet här i Södermanland är dock att vi bor på landet. Jag har naturen precis utanför dörren, men det har jag ju nästan i Flogsta också när jag tänker efter. Jag kommer nog att sakna Uppsala en del i sommar, även om det är skönt med en liten paus därifrån också. Det har varit ett händelserikt år:

  • Jag blev kombo med Lina
  • Jag tog de första stegen in i universitetsvärlden...
  • och lärde mig hur man pluggar, och hur man undviker att plugga
  • Språkvetarna blev min nya "familj"
  • Snerkes blev mitt andra hem
  • Att gå ut en tisdag eller torsdag känns nu fullt normalt
  • Klädkoder som kavaj och högtidsdräkt är vardagsmat...
  • att leta maskeradutstyrslar likaså
  • Jag har blivit beroende av Cola, Wii och Facebook
  • Språktidningen blev min nya favoritlektyr
  • Film- och spelkvällar är återkommande inslag
  • Det anses här inte konstigt att vakna med huvudvärk och "Jag har aldrig vart på snusen" eller annan snapsvisa på hjärnan
  • Onsdagsquizet på Smålands med svenska-kursarna har blivit ett obligatorium
  • Jag har lärt mig att läsa runor
  • Ordet pubrunda har kommit till mitt vokabulär för att stanna
  • Matikum har blivit mitt tredje hem
  • Jag blir inte längre förvånad om jag ser någon sitta och ljuda fonem med fingrarna tryckta mot halsen
  • Tydligen har jag också blivit bättre på att äta snabbare
Vissa saker är sig dock lika: mina pengar sinar i lika snabb takt som vanligt, jag har fortfarande kameran i högsta hugg så fort jag går utanför dörren, och jag har lyckats knåpa ihop några blogginlägg i månaden även detta år.

0 kommentarer: