tisdag, februari 05, 2008

Today is a good day

Igår var en ovanligt bra dag. Jag hämtade ut tentan i "Språket, individen och samhället", och det hade gått väldigt bra! Jag gick och handlade lite gott på Ica, och de hade fyllt på hyllorna med sån där god kryddkorv av olika sorter för bara 10 kronor. Som Karin skulle säga: we love! När jag sen kom hem låg Språktidningen på hallgolvet och väntade på mig. Jag satte mig i soffan i vårt nu ganska mysiga vardagrsum (kom förbi och titta på de nya tapeterna och vårt rosa tema!), och sen var jag fast hela eftermiddagen. Jag skulle egentligen skriva ett PM till svenskan, men jag satt med den nya tidningen i handen i flera timmar...

Prenumerationen av Språktidningen var verkligen en toppenpresent till mig själv! Jag gillar allt ifrån de små roliga notiserna till de mer seriösa artiklarna, språkråden och kåserierna. Favoritdelen är såklart Fredrik Lindströms egen hörna. I den här utgåvan skrev han om kärnfamiljen. I övrigt kunde man läsa om svenska ord som letar sig in i andra språk (keps, korvo m.m.) , norska barn som lär sig läsa framför datorn, varför så många vill studera kinesiska, hur Ingela Pling Forsman gör i sitt arbete med låttexterna, förra årets skörd av nyord (Foppatoffel, klimathot, etc.) och mycket mycket annat. Varför sitter du fortfarande framför datorn? Spring och köp det nya numret av Språktidningen!

3 kommentarer:

Kawa sa...

Jag gillar att bli citerad! We love :) Ses ikväll. Nu måste jag dra. Biz!

Selma sa...

Ja, jag gjorde ju det. Antog att ni alla hade cyklar och jag har ju inte cyklat sedan min första termin här. :) Gillar att gå. Kanske inte helt ensam sent på natten. Nästa gång hojtar jag till! Visst var det kul! Vi borde ordna med en riktig utekväll snart, för alla gamla europare som vill! Ha det bra. Kram

Malin sa...

Hej!
Jag har bytt blogg! Så nu har jag också blogger :)
/MAlin