torsdag, februari 08, 2007

En stjärna på uppgång eller bara en snöflinga i mitt hjärta

Det snöade idag! Något av det bästa jag vet är att åka bil och se det där virrvarret av snöflingor komma flygandes mot rutan. Det fick mig att tänka på en låttext:


"C'est bon aujourd'hui d'être en vie"

Det är titeln på en vacker sång av fransmannen Raphaël. Första spåret från hans skiva Caravane heter också den Caravane, och spelades jättemycket under mitt år i Frankrike. Han har tidigare släppt två CD-skivor, men det var först med den tredje han fick sitt riktiga genombrott. Jag tyckte mycket om hans musik, även om barnen i familjen retade mig för det. När jag letade julklappar på cdon hittade jag av en slump den senaste skivan, och beställde den. Den var minst lika bra, eller nej, bättre än vad jag hade trott. Full av fina sånger och vackra texter...

"Et un autre jour s'en va, tourne et tourne et ne s'arrête pas"

Den mest spelade låten Caravane (vars musikvideo finns här under) har lite udda text när man börjar lyssna ordentligt på den. "Jag är född i den här husvagnen. Kom igen, nu sticker vi!". Det gör nästan ont i mig när han i "Chanson pour Patrick Dewaere" sorgset sjunger:

"Et l'autre fois je te croise dans la rue, et tu me dis même pas bonjour"

En dag när jag höll på att inventera på jobbet fick jag plötsligt höra en rad jag kände igen på radio. "Ce que je fais là moi, je sais pas. Je voulais juste marcher tout droit. Ce que je fais là moi, je sais pas. Je pense à toi depuis mille ans". De spelade Raphaël på P4! Det finns alltså någon mer än jag i Sverige som känner till honom... Nu har jag två gånger hört samma låt, "Schengen", på svensk radio. Jag tar därför detta tillfälle i akt att få även er att lyssna på honom, men kom ihåg: jag hittade honom först!


"J'aime beaucoup cette musique, on a pas le même age mais c'est pareil"

0 kommentarer: