tisdag, december 12, 2006

Vad rimmar på... locket?

Problem med julklappsrimmen?

Kolla då in blockets rimstuga.
Där kan man få många idéer till egna rim, eller kanske till och med helt sno en bra vers. Jag vill dock utfärda en varning för dåliga rim, för det finns gott om dem också.

Vissa personer verkar inte riktigt ha förstått vad ett julklappsrim går ut på. Självklart är ju att det ska RIMMA. Ska man sen vara lite petig så tycker jag också att man ska försöka hålla sig till att rimma de två raderna efter varandra eller varannan rad, inte dra till med fyra rim på samma ord och sen bara två på ett annat. Lite harmoni ska det vara! Blir det långt delar jag gärna upp mina rim i verser om fyra rader. Och glöm för allt i världen inte att hålla takten!
Dock, viktigast av allt: ett julklappsrim går ju ut på att personen som får gåvan ska GISSA sig till vad som finns däri. Vad är det då för mening med att redan i rimmet avslöjar vad paketet innehåller?
OBS! Trots dessa språkpolisregler vill jag påpeka att jag tycker att julklappsrim gärna får vara lite töntiga (så länge de är språkligt korrekta förstås)...

Här följer några exempel, bra och dåliga, på rim till en cykel:

Julrim är skoj
så nu ska du få gissa vad du ska göra med din hoj!


Nu kan du på vägen ränna,
kanske ända ner till Gränna.
Trampa, flåsa, jobba tungt,
kanske även Vättern runt


Jul på jul blir dubbelt kul,
så ock på sommaren,
men då med H.


Jag ger dig den här så jättefin
kom ihåg, den är bara din
så stäng ute allt stim och stoj,
ta en tur med din nya ...hoj


Med denna sak ,
Kan du få väldig fart
Kanske lite ont i din bak
För många tramp
ger kanske kramp
Men du får med en nyckel
Som passar enbart din nya....


Gissa vilken jag tycker minst om! Alla utom en, haha.

För att avsluta tänkte jag rimma på Årets julklapp: Ljudboken.

Du behöver inte läsa
eller använda din näsa
utan bara ditt öra
för att historien höra


2 kommentarer:

Anonym sa...

hejehj, jag vet inte om det är sent nu men kanske:

en dag var jag inne på blocket och såg locket ?

Lovisa Språkpolisa sa...

Ja, det var ju bara fyra år sedan jag skrev det;)