måndag, december 04, 2006

Tårta och födelsedagsfirande

I morse gick jag till Håkans hembageri och köpte en tårta till mamma. Jag minns hur mycket jag älskade det bageriet när jag var liten, och särskilt hur fascinerad jag var av en stor bagardocka som stod och kavlade eller knådade deg strax innanför dörren. På vintern brukade där stå en tjock tomte. Jag tror att båda spelade musik, eller så blandar jag ihop. Det var så länge sen... Det är i alla fall trevligt när man blir påmind om sin barndoms jular - särskilt eftersom jag helt hade glömt bort de mysiga dockorna! Den här gången fanns dock varken bagare eller tomte, men när jag pratade om dem med konditorn sa hon att hon minde, och skulle försöka leta reda på dem!

På kvällen firade vi mammas födelsedag. Hon fick en cykelhjälm (hon hade faktiskt pratat om en sån!) av pappa och CD-skivor av mig och Erik. Tårtan jag tidigare köpt var en fullträff. White Lady heter den, och den var helt ljuvlig! Chokladsockerkaka med tryffelfyllning och fluffig grädde, och ett kakaobestrött marsipantäcke utanpå. Mmmm! Den blev inte för mäktig heller. Bara... alldeles underbar!

0 kommentarer: