söndag, december 24, 2006

Årets höjdpunkt

Julen är en av mina favorittider på året, och helt klart min favorithögtid. Det är synd att själva helgen tar slut så fort, när man förberett och gått och väntat så länge, men när jag tänker efter så hör ju faktiskt den där väntan och förberedandet till julen de också.

En traditionell julafton i vår familj ser ut så här:

Jag går upp vid 9-tiden på morgonen och äter en frukostsmörgås med en skiva julskinka på. Självklart hade jag inte hunnit klart med allt jag borde dagen innan, så det blir till att pynta lite i huset under förmiddagen. Vid 11 blir det lite kaffe och kaka, innan vi åker till Dunkers kyrka. Klockan 12 varje julafton samlas nämligen nästintill hela bygden i kyrkan, för att se barnen spela upp julspelet (jag var ängeln Gabriel när jag gick i sexan!) och önska varandra god jul. En trevlig tradition.

Hemma igen fortsätter förberedelser, och vid 2-tiden är det tänkt att vi ska sätta oss till bords och äta av all härlig julmat. Julbord är nog faktiskt min favoriträtt! Först kallt: skinka, rödbetssallad, lax, rallysallad (vår släkts variant på legymsallad), sill, potatis och smörgås med jul- eller cheddarost. Självklart julmust till detta! Liten paus för att smälta, och sedan det varma: ugnsomelett med svampstuvning på, köttbullar, prinskorv och mammas specialfrestelse (med tomatpuré i stället för ansjovis - supergott!). Har vi tur hinner vi äta klart precis tills Kalle Anka börjar, men för det mesta sätter jag och Erik oss med den sista maten framför TV:n.


Direkt efter Kalle Anka är det tänkt att vi ska ha paketutdelning, men eftersom varken mamma eller jag de senaste åren har hunnit med att paketera in gåvorna i tid brukar detta ske då. Först när vi är klara med det kan hela familjen bänka sig i salen. I år var morfar med oss, ibland brukar också min storebror och min farmor vara här på julafton. Förut fick någon av oss klä ut sig till tomte, men nu blir någon bara utsedd att läsa på paketen, som alla ligger och väntar under granen, och dela ut dem. I år fick jag bland annat en Ipod, en CD-skiva med Edith Piaf, Da Vincikoden-DVD, Höganästallrikar i turkos, ett armbandsur, pengar, en afrikansk skål med matchande halsband, en flanellpyjamas och kokboken "Leilas guldkant på vardagen" i min hög. Så hade jag också skrivit en lång önskelista, så mamma och pappa hade mycket att välja på! Erik, min lillebror, skrev ingen önskelista, så då var det heller inte lika lätt att hitta julklappar man verkligen visste skulle passa. Några DVD-skivor från mig och presentkort från mammas och pappas sida blev det till sist. Mamma fick en DVD-box med alla säsonger av Skärgårdsdoktorn, och en juicepressarmaskin (som visserligen blir till hela familjen) tillsammans med en massa apelsiner i en stor låda. Till pappa blev det CD-skivor, manchettknappar och en termosmugg. Så nu kan vi se på TV, lyssna på musik och dricka färsk apelsinjuice allihop under ledigheten!
Resten av kvällen brukar vi fika, äta godis, se något trevligt på TV och testa de nya föremålen. Mamma och pappa gillar att åka på midnattsmässan, men jag kände inte riktigt för det, så jag stannade hemma och tog en nattmacka i stället.

GOD JUL på er alla!

0 kommentarer: