söndag, december 31, 2006

Året som gått

Januari:
Jag kom tillbaka till Frankrike efter att ha firat jul och nyår i Sverige. Det kändes lite tungt i början, men ingen kan vara deppig i Paris alltför länge! Min amerikanska vän Caralyn bestämde sig för att åka hem i förtid, vilket var tråkigt. Vi spenderade en sista dag tillsammans på Disneyland, och jag skaffade mig årskort där. I övrigt så fortsatte jag och Lovisa nr 2 att upptäcka Paris, och gick bland annat en hel dag i Amelie från Montmartres fotspår. Min franska familj hade nu helt bestämt att de skulle flytta tillbaka till Metz (Lorraine), så jag fick följa med och träffa släkten och se på potentiella nya hus. Jag och Julie gick på travtävlingen Prix d'Amerique, vilket var en häftig upplevelse, även om svenska Victory Tilly (som jag satsade på) inte vann.

----------------------------------------------------------------------------------


Februari:
Familjen tog mig med på semester i Alsace, där vi både besökte gammaldags småstäder och åkte skidor i Vosges-massivet. Hanna kom och hälsade på mig i Paris, och det var så härligt att äntligen få visa henne alla de platser jag tidigare bara skrivit om i brev. Nu fick hon se mina favoritparker och prova crêpes från mitt stammisställe. Jag och Lovisa nr 2 höll på de svenska traditionerna, och bjöd våra familjer på hembakade semlor.

----------------------------------------------------------------------------------


Mars:
Linuz flyttade till Paris, och jag fick genast en mer hektisk vardag. En helg åkte vi över till London och träffade Charlotta. Det blev en utekväll vi sent kommer att glömma... Låt oss bara säga att Dan hade råd med fler drinkar än vi tålde. Mamma och pappa kom till Paris en helg för att fira min födelsedag i förskott. Efter en middag i Latinkvarteren hände mig det konstigaste jag någonsin varit med om - jag träffade min bästa barndomsvän efter 7 år utan kontakt!

----------------------------------------------------------------------------------


April:
Jag, Linuz och Lovisa nr 2 firade min födelsedag (visserligen någon dag senare) med champagne och pique-nique i Jardin du Luxembourg. Spännande och uppiggande presenter hade dessutom anlänt med posten! En oväntad ledighet gjorde att jag med kort varsel åkte hem till Sverige över påsken. Då passade jag och Hanna på att få in ett litet återbesök på Europaskolan tillsammans. Linuz och jag fortsatte att göra Paris gator osäkra. Vi besökte ett museum nästan varje helg, och tog oss till och med ned i katakomberna. Höjdpunkten var dock när vi ägnade en hel helg åt att gå i Robert Langdons och Sophie Neveus fotspår - vi gjorde vår egen Da Vinci-kodsvandring.
----------------------------------------------------------------------------------

Maj:
I början av maj kom en riktig värmebölja, och jag fick äntligen uppleva den omtalade våren i Paris. Den var minst lika underbar som det sägs, om inte mer! Det blev en hel helg på Disneyland med Petris familj, så nu kom mitt årskort verkligen till pass. En utekväll med Petri och hans bror, Linuz, Klara och Jakob var också uppskattat. När fransmännen firade andra världskrigets slut gjorde de inte det i detsamma i Tyskland, men jag tog vara på ledigheten och åkte ändå till Berlin. Trevligare tågresor har jag varit med om, men det var några underbara dagar jag spenderade tillsammans med Lina i hennes stad. Detta var också månaden då jag till sist vågade gå till en fransk frisör. Det blev riktigt kort, men snyggt. Självklart såg vi till att se Eurovison Song Contest på en bar!

----------------------------------------------------------------------------------


Juni:
Sista rycket i Paris! Det fanns så många muséer och andra platser kvar att besöka innan hemfärd... Musé Rodin blev en klar favorit, med sina kända skulpturer mitt i en rosenträdgård. Linuz åkte hem till Sverige, och jag spenderade många helger tillsammans med Susanna, vars tvillingsyster var vän med Lina i Berlin. Tänk vad världen är liten ibland! Jag och Susanna fick några varma veckor att lära känna varandra på, men hon är nu en av mina allra bästa vänner. Hettan i Paris började bli jobbig, men jag och mina tyska, österrikiska och italienska vänner försökte svalka oss så gott som möjligt med pique-niquer efter skolan. Vi firade midsommar på Fête de la Musique, och var på en underbar, intim liten konsert med Anna Ternheim. Barnen hade avlutningsuppvisningar i skolan, och även från min skola började vänner försvinna hemåt. Fotbolls-VM var stort i Frankrike, och jag gick runt som stolt svensk med min blå-gula väska. Familjen och jag åkte till Parc Asterix – berg- och dalbaneälskarens paradis!

----------------------------------------------------------------------------------

Juli:
Juli blev en avskedens månad. Vi hade avslutningspique-nique med klassen, och det kändes verkligen att alla snart skulle skiljas åt. Vissa åkte hem till sina länder, medan andra blir kvar i Paris ett tag till. Med mina närmsta vänner hade jag ännu en pique-nique, dagen innan jag åkte hem till Sverige. Tyskorna Sarah, Katharina och Isolde, österrikiska Magdalena och italienska Gaia var dem jag visste att jag skulle sakna mest, men turligt nog så har vi lyckats behålla bra kontakt, och nästa år ser jag dem förhoppningsvis igen. Efter att ha hängt med andra Lovisa i ett halvår var det såklart tråkigt att säga hejdå, men vi bor ju i alla fall i samma land! Och så blev det dags att ta farväl av den familj jag bott hos i nästan ett år. Visst hade vi våra dispyter och olikheter, men man fäster sig ändå mycket vid varandra under en sån tid. Det känns konstigt att inte ha lilla Lucie klättrandes överallt i mitt rum...

Juli blev också återseendenas månad. Hur svårt det än var att skiljas från alla de vänner jag fått under min underbara tid i Paris, så var det skönt att också få träffa mina gamla vänner igen. Mamma och pappa hjälpte mig hem med min ca 70-kilos tunga packning, vilket var riktigt tursamt. Väl hemma blev det mycket middagar och liknande, för att ta igen tid med dem jag inte sett på så länge! När jag inte längre kunde skriva i resedagboken fick jag lite abstinens, och bestämde mig för att prova det här med blogg. Aldrig trodde jag att jag skulle bli så fast!

----------------------------------------------------------------------------------


Augusti:
Jag hade nu börjat jobba i familjeföretaget: sport och cykel-affären som skulle bli bara cykelaffär. Det var en hel del jobb med utförsäljningen av sportvaror. Jag och mamma var på en helt underbar konsert med Lars Winnerbäck i Nyköping! När jag hade några dagar ledigt passade jag på att bjuda hem ett gäng vänner på middag, och jag tror i alla fall att det var mycket uppskattat. En kväll var vi med grannarna ner till sjön när de fiskade kräftor, vilket var kul att se. Lillkusinen Rasmus fyllde 1 år, och han firades förstås på alla sätt och vis!

---------------------------------------------------------------------------------


September:
Jag kom in lite mer i det här med bloggande, och försökte även få andra att starta blogg. De här har jag övertalat i år: Mamma, Lovisa, Lina, Hanna och Clara. Jag hade turen att få en riktig språkpolis-tröja! Nu är jag äntligen uniformerad språkpolis. Vi var på cykelmässa i Stockholm, och gick på Dramaten en kväll. Jag fick rösta för första gången i mitt liv, och detta var något som jag verkligen lagt ned möda på att sätta mig in i innan. Störst denna månad var dock när jag och mamma besökte bokmässan i Göteborg. Jag omgavs av böcker (mina käraste vänner!) hela dagarna, och fick dessutom vissa signerade av författare jag gillar. Inte att förglömma: jag träffade Fredrik Lindström, min idol!

----------------------------------------------------------------------------------


Oktober:
För att inte drabbas allt för hårt av så kallad höstdepression, bestämde jag mig för att pigga upp både mig själv och andra. Jag startade Lovisas höstskola, här på bloggen. Detta upptog mycket av min tid. Jag njöt av höstregnet och promenader i gummistövlar. En helg åkte jag till Uppsala, och vi vänner hade en toppenkväll tillsammans på ÖGs baklängessexa!

----------------------------------------------------------------------------------


November:
Årets tråkigaste månad, enligt min storebror, och det kan jag hålla med om. Bror min flydde landet för 6 veckor i södra afrika, och jag hade gärna gjort detsamma. Planeringen för min egen resa gick dock framåt! Jag och Hanna fick med Lina på noterna också, så vi blev tre att sitta och drömma i geografiböcker, rita resrutter och räkna reskassor. Jag förvånade mig själv flera gånger denna höst, genom att baka! Det blev mycket funderande på framtiden också. Vad ska jag bli när jag bli stor? Ett besök på Saco-mässan gav mig fler idéer samtidigt som jag blev ännu mer förvirrad...

----------------------------------------------------------------------------------

December:
Min mest intensiva bloggmånad. Utan snö fick jag skaffa mig julstämning på annat vis, och genom att göra en egen liten julkalender på bloggen tycker jag att jag lyckades rätt bra. Vår katt Simba, som rymt under en lång period, fick flytta till ett nytt hem. Jag spenderade en helg i Stockholm, där jag bland annat träffade Stéphanie och försäkrade mig om att min franska inte rostat helt. Julklappsplaner och reseplaner gick om vartannat, och så blev det jul. Den firade jag hemma med familj och släkt. När det nu blir dags att skåla in det nya året gör jag det tillsammans med samma vänner som jag påbörjade detta år med. Tradition!

0 kommentarer: