torsdag, december 07, 2006

Lucköppning

Jag har haft en egen julkalender så länge jag kan minnas. Farmor tillverkade varsin kalender åt mig och min lillebror när vi var små. De var avlånga, gjorda i säckväv, med ett broderat julmotiv och en ficka för varje dag fram till julafton. I den lilla fickan hade mamma kvällen innan alltid lagt en liten present. Ibland kunde det vara en godisbit, ibland en liten pryl (exempelvis ett suddgummi, vilket jag samlade på när jag var liten). Roligast var det när vi fick delar av någonting, som till sist bildade en enhet. Ett år fick både jag och min lillebror varsin pusselbit i kalendrarna varje dag, och på julafton var pusslet färdiglagt (hon hade turen att hitta ett 48-bitarspussel, så det var verkligen en bit per barn varje dag!).

Även på senare år har vi haft julkalenderstradition hemma. När vi blev för gamla för suddgummin i fickorna blev det andra saker, och de senaste åren har tyvärr farmors fina kalendrar inte blivit använda. Vi har i stället haft chokladkalendrar eller liknande. När jag förra året befann mig i Frankrike (där de visserligen har chokladkalendrar, men i övrigt ingen större lucköppningstradition) skickade mamma mig en yttepytteliten julkalender att öppna varje dag. Hela kalendern var stor som ett sånt där litet kort man fäster på blombuketter. Luckorna var minimala, och motiven innanför likaså.

I år hade jag inte riktigt reflekterat över det där med julkalender. Jag hade absolut inte känt att jag var för gammal för det, men inte heller den där extrema jullängtan som fick mig att som barn leta igenom hela skrubben efter farmors sydda kalender. Mamma hade dock tänkt på detta! Så för några dagar sedan kom hon till min stora överraskning med en chokladkalender, som jag nu njuter av varje morgon.

0 kommentarer: