söndag, december 10, 2006

Julmys i helgen

I lördags fick jag skjuts till Västerås efter jobbet. Min farbror, som körde, undrade lite om vad jag ska plugga nästa år, och när jag la fram lite olika förslag sa han "Oj, nu höll jag på att somna vid ratten". Retsticka nr 1...

Jag hann springa runt lite på stan och leta present innan jag tog bussen upp till Stockholm. Jag fick med mig en nybakt lussebulle från pressbyrån också, mmm. Emelie mötte mig på Centralen, och så åkte vi hem till henne på Stora Essingen. Fast innan dess stannade vi till på Konsum och köpte pepparkaksdeg och lite annat juligt. Väl hemma i den lilla lägenheten med toppenutsikt över vattnet tog jag fram min present: bordsunderlägg med jultema. Toppen, tyckte Emelie, eftersom de i övrigt inte hade något julpynt (förutom en kandelaber med röda pärlor på, som de köpt eftersom de tyckte att alla vanliga adventsljusstakar var fula, haha).

Efter ett tag kom Emes klasskompis Christine, och vi kunde sätta igång med pysslandet. Tre olika stationer gjorde vi: jag tog skinkstationen, Eme kolastationen och Christine pepparkaksstationen. Skinkan var alltså redan färdigkokt, och min uppgift var att röra ihop en smet och griljera den. Det gick... okej. Emes mikrokola blev toppengod! Pepparkakorna blev lite udda, eftersom vi inte hade några pepparkaksformar utan fick skära ut figurer för hand, men det var kul det med. Kvällen avslutade vi med att se på "American Dreamz", som vi hyrt, och äta upp allt vi lagat.

På söndagen förklarade Eme för mig hur jag skulle ta mig in till stan. Jag lyckades med både buss och tunnelbana, och var framme utanför NK precis i tid för att träffa Stéphanie. Stéphanie var alltså min lärarinna i Paris, men nu bor hon i Stockholm ett år och arbetar på Franska Institutet. Det kändes lite konstigt i början att prata franska igen, så jag svarade mest lite kort på hennes frågor. Efter ett tag kändes det dock som om språket kom igång, så då blev det mycket lättare. Vi promenerade omkring i Gamla Stan (som faktiskt var det som fick Stéphanie att stanna i Stockholm, efter att jag tipsat om det), och gjorde en avstickare till östasiatiska museet, där vi vandrade omkring ett tag och såg på statyer av Buddha, Parvati och Ganesha. jag lärde mig dessutom historien om hur Ganesha fick ett elefanthuvud, men det tar vi här en annan gång. Någon julklapp hittade jag också.

Till lunch gick vi tillbaka till Gamla Stan och Café Chokladkoppen. Riktigt mysigt ställe! Vi åt dagens soppa (spenat), som man fick jättegoda smörgåsar till. Stéphanie mindes att en kille ur personalen kunde lite franska, så hon försökte prata med honom, men så mycket för världen var det inte... "J'aime les francais", sa han. Efter maten beställde vi varsin varm choklad. Inte vilken choklad som helst dock, utan VIT choklad. Något av det godaste jag någonsin druckit tror jag! Jag lär garanterat komma tillbaka. Det var jättetrevligt att spendera dagen med Stéphanie, som verkligen är en jättesnäll och öppen person. Jag skulle önska att ni alla fick chansen att träffa henne!

0 kommentarer: