söndag, december 17, 2006

Favoritåtarna

I det förra inlägget fick ni hela min julskiva i skrift. Av de låtar som fanns med där har jag några särskilda favoriter. Dels tycker jag att de klassiska gamla svenska julvisorna, som Gläns över sjö och strand och Julen är här, är väldigt fina, och de lite barnsligare sångerna från när man gick i skolan är också kul. Av nostalgiska skäl är det dock John Lennons Happy Xmas (war is over) och Abbas Happy New Year som ligger mig närmast om hjärtat. Det var just dessa två sånger som jag, Maria, Hanna och Hannah framförde på julfesten i trean. Minnen...


Jag har väldigt svårt för översättningar av låtar från engelska till svenska. Den julen är ett bra exempel. Har ni förresten hört teorierna om originalets text (Last Christmas av Wham)? Eftersom låten kom vid en tidpunkt då AIDS var mycket omtalat i media, fanns det de som såg andra betydelser i raderna Last christmas I gave you my heart, but the very next day you gave it away...

0 kommentarer: