fredag, december 15, 2006

Favoritkalendrar

Det har gått många bra julkalendrar på TV genom åren, men vissa har utmärkt sig mer än andra. Här kommer en liten lista på mina personliga favoriter.

5. Klasses julkalender (1992)
4. Jul i Kapernaum (1995)
3. Håkan Bråkan (2003)
2. Sunes jul (1991)
1. Mysteriet på Greveholm (1996)

Hur ska jag då motivera detta?

Klasses julkalender minns jag att jag som liten tyckte väldigt mycket om, även om jag av själva handlingen inte kommer ihåg annat än att Klasse Möllberg satt uppe i en koja i en snöig gran i skogen och förberedde sig för julen.

Jul i Kapernaum brukar de flesta i min ålder välja som favorit, och jag tyckte också att den var bra, men det som drar ned den på min lista är den del av kalendern som inte hörde till själva Kapernaum-historien. Minns ni? Halva programmet bestod alltid av små sagor med dockor, och dem hade jag svårt för...

Anders Jacobsson och Sören Olsson är ju helt fantastiska! Så det är självklart att det blir lyckat när deras karaktärer får egna julkalendrar. Sunes jul kommer före Håkan Bråkan helt enkelt för att den kom först, och väl får ses som original.

Mysteriet på Greveholm har alltid varit min favorit. Vi har den till och med på kassett hemma, och jag försöker att titta igenom den innan jul varje år för att komma i bättre julstämning. Tydligen är det fler som tycker som jag, för i en omröstning år 1999 valdes den ut till Tidernas julkalender!

Men, var är nu den och den kalendern, undrar du kanske. Jag har endast utgått ifrån de kalendrar som gått under de år jag själv kan minnas. Det jag sett i repris av Teskedsgumman och Trolltider är jag också förtjust i.

Det finns vissa kriterier som jag anser att en bra julkalender ska leva upp till. Först och främst, så ska det ha något med julen att göra. Det kan inte vara vilken historia som helst... Dessutom måste historien vara anpassad för både barn och vuxna, så att hela familjen tillsammans kan följa den. Det ska vara både komiskt och spännande, så att man får lust att gå upp tidigt på morgonen bara för att se nästa avsnitt! Och så ska den såklart inte bara handla om julen, utan också hjälpa till att ge stämning inför denna!

LasseMajas detektivbyrå uppfyller alla dessa krav, tycker jag, så den är absolut värd en plats på min lista, den också. Allram Eest är för övrigt den sämsta julkalendern jag någonsin sett.


0 kommentarer: