söndag, december 03, 2006

Adventus Domini

Idag är det den första advent. Jag har inte tänt stämningshöjande ljus, av den enkla anledning att jag varit på jobbet hela dagen. Det var julskyltning och julmarknad, vilket innebär söndagsöppet för butiken. Jag hade på mig min juligaste tröja (en grå- och rödrandig tomtenissetröja) och fick nästan (men bara nästan) lust att dra på mig en tomteluva till. Så lite stämning blev det ändå. Jag pyntade i butiken med girlanger i fönstren och stora klockor bakom kassan. Jag gick en liten sväng på marknaden också för att inhandla lussebullar. Det enda som förstörde det hela var att jag kunde gå utan jacka, och att marken var alldeles för asfaltig och osnöig.

Väl hemma har jag hängt upp stjärnor i mina två fönster. Gardinerna ni ser på bild har jag faktiskt sytt själv!

Förresten: för er som inte hörde Itzhak berätta sitt julevangelium i fredags kväll kan jag tala om att advent inte betyder väntan, som så många tror. Detta har man antagligen fått för sig en gång i tiden just för att orden liknar varandra... I stället kommer det från adventus domini, vilket betyder herrens ankomst.

0 kommentarer: