tisdag, november 07, 2006

Ta vara på ljuset!


Lovisas höstskola del 3
Precis som Emma skriver på sin blogg är ljuset en viktig faktor för hur man mår. När dagarna blir kortare får vi mindre dagsljus, vilket kan göra oss mer nedstämda.

Det gäller alltså att ta de chanser till ljus man får! Passa på att ta en omväg på vägen hem från skolan/jobbet/whatever för att hinna bli lite varm inombords, och ta dig tid att göra detsamma även då du är ledig. Som jag skrev förra gången gör även den friska luften gott!

Alla har dock inte denna möjlighet. Om du, som jag, arbetar ända till kvällen är det svårt att hinna med lite äkta solsken. Men lugn! Det finns en lösning. Så kallad ljusterapi har sedan en tid tillbaka varit tillgänglig för dem med hos läkare konstaterade depressionsproblem, men nu blir det allt vanligare att företag riktar in sig på allmänheten. "Ljuscaféer" har startats på flera håll i landet. Det är ljust inredda rum med mysiga fåtöljer och belysning som så bra som möjligt ska efterlikna solens ljus. Tanken är att du ska sitta där inne, kanske köpa en fika eller samtala med en vän, och samtidigt få en extra ljuskick. En timme på ljuscafé kostar runt 100 kronor.

Kanske har du själv något bra tips på hur man hinner få i sig lite extra ljus under vinterhalvåret? Ut och lapa sol med er nu!


3 kommentarer:

sandra sa...

Vad smart med en höstskola ;) Det där med ljus är så mycket viktigare än man tror! Även om det inte för alla människro ändrar sinnesstämningen påverkas definitivt piggheten. Och för att orka med att njuta av höstmyset är det ju viktigt att man fått i siog ljus under solens egna timmar. Nåt man kanske kan tänka på är att alltid ha persiennerna uppe om man är inomhus, och försöka sitta iallafall en stund om dagen i solen bara för att lapa i sig solljus... Jag gillar din höstskola!

Samuel sa...

Din höstskola är helbra, jag har länkat från min hemsida :) Själv tycker jag om att ta fram lite lugn och mysig höstmusik, "The Album Leaf" är ett underbart exempel. Och jag tror att man ska ta vara på sinna vänner när det börjar bli mörkt... Samlas kring ett trevligt bordspel eller mysa ihop sig i en trång soffa framför en riktigt bra film.

Lovisa Språkpolisa sa...

Tack för tipsen! Och Sandra, jag gillar din blogg också=)