måndag, november 20, 2006

Skriv av dig!


Lovisas höstskola del 6
Jag har ju i de senaste inläggen försökt pigga upp er hösttrötta, med smålyktor och trevliga saker att sysselsätta sig med i höstmörkret. Ibland fungerar det dock inte med varken skumbad eller kylig promenad, och då kommer det grå smygande... Då och då tycker jag faktiskt att det är okej att deppa lite, bara man ser till att det inte går för långt. Ingen kan ju må bra av att vara alert och på topp hela tiden heller!

En bra sak när man känner sig lite nere kan vara att på något sätt uttrycka sina känslor, för att inte få dem att gro fast ordentligt därinne. Jag ritar ungefär som en 10-åring, så att måla är inte att tänka på, men ord hanterar jag desto bättre. Jag brukar därför skriva ur mig allt jag tänker och känner, så långt det går. Dagbok när jag inte orkar analysera, utan bara rätt och slätt kan berätta om allting, och poesi de gånger jag känner mig lite mer filosofisk. Det låter kanske konstigt att känna sig "djupare" vissa dagar, men så tror jag att de flesta av oss egentligen fungerar. Ingen dag är den andra lik! Du som inte skriver så mycket i vanliga fall, låt mig få utmana dig: Nästa gång det känns tungt och grått - prova att sätta tankarna på pränt! Skriv ned vad som helst som flyger genom ditt huvud, och det lättar garanterat efter ett tag. Dikten nedan knåpade jag ihop förra hösten, och det är ett av få poem jag faktiskt tycker om även i efterhand.

Migratoria
Jag har flytt söderut för hösten
(och för vintern och för våren)
för jag ville något annat
Men här är lika rått och kallt
och lika blött och lika regnigt
Och löven här, de skiftar färg
precis som hemma
Och här är lika gult och brunt
och lika rött, snudd på orange
Men doften är en annan
För du kan inte fly från hösten,
ifrån mörkret, ifrån livet
Men du kan vända om och säga:
Nu vet jag var jag är
Jag har flytt söderut för hösten
men jag kommer hem igen

3 kommentarer:

Selli sa...

Det låter bra det! Så kan ni få berätta allt om er kommande resa. Kram, kram

fia sa...

Trevligt att läsa dina guldkorn. En stor kram till dig!

Hansy sa...

Du är ju en stjärna på att skriva.. det vet du väl!? Förresten, svara på mitt mail så snart som möjligt! Puss puss