söndag, november 12, 2006

Gör ingenting!


Lovisas höstskola del 5
Vissa dagar är det perfekt att hitta på mycket aktiviteter, men andra dagar känner man bara för att göra ingenting. Och det är inget fel med det! Se bara till att det där "ingenting" inte består i att ligga på sängen hela dagen och tänka på hur hemskt allt är och hur dåligt allt går. Ta en hemmadag och se istället till att pyssla om dig själv ordentligt!

Idag har varit just en sådan dag för mig. Jag har mestadels degat framför datorn och surfat runt på roliga hemsidor (se den finurliga almanackan i inlägget innan), men det har ju också resulterat i inlägg på bloggen, bara för er. Jag har också läst böcker, vilket jag över huvudtaget gjort mycket den senaste tiden, nu när jag anser mig ha tid, eller egentligen har insett att jag måste ta mig den tiden för att koppla av. Att drömma sig bort till en helt annan värld är mycket mer skonsamt än att försöka fly hösten genom att dra täcket över huvudet. Det behöver inte heller ske genom att läsa skönlitteratur. Jag har idag fördjupat mig i en bok om Kina (det är dessutom en hel massa vackra färgbilder i den!), och drömt mig iväg till resan jag ska göra i vår. Men något helt annat passar säkert dig bättre. En damtidning, IKEA-katalogen, den gamla favoritboken från barndomen... Vad som helst som får dig på gott humör!

Andra bra "ingenting"-saker är att se på film (den nyinköpta Amelie från Montmartre ligger och väntar på att få ta med mig tillbaka till Paris), lyssna på musik (som ni ser i listan till vänster är det James Blunt som snurrar i min CD-spelare just nu - ibland drar jag dock igång en gammal Beatles-skiva eller liknande på min älskade LP-spelare) och spela dataspel (The Sims och Backpacker är mina klara favoriter - där skulle jag kunna bli sittande i dygn).

"Men, vad är det där för tips?", tänker du nu. "Sånt där gör jag ju hela tiden". Visst, det gör du säkert. Men hur många gånger läser du en bok med radion på, eller ser på film och pratar i telefon samtidigt? Det handlar om att fokusera och prioritera. Välj ut en sak i taget att göra, och försvinn sedan in i denna saks värld för att kunna koppla av.

Mitt favorittips när det gäller att göra ingenting särskilt och ta hand om sig själv lite extra är att ta ett bad. Jag tappar upp det varma vattnet (som nästan gör mig lite omtöcknad efter ett tag) och häller i något mysigt skum eller en väldoftande olja, och så ligger jag bara där. Ingenting får störa! För dig utan badkar funkar en lång, härlig dusch säkert lika bra. Efteråt är det skönt att gegga in sig i någon trevlig kräm, innan man kryper ned i den nybäddade sängen. Jag har precis köpt en hudlotion med kakaosmör och en handkräm med mandelolja från Bodyshop för att ta hand om mig själv lite extra så här på höstkanten. Och varifrån killar fått idén att de omöjligt kan ta en kräm i sina händer vet jag inte... Tro mig, era fnasiga händer skulle uppskatta det!

Jag gör "ingenting" i vårt härliga badrum.

0 kommentarer: