måndag, november 27, 2006

Ambivalens

I torsdags var jag, Lina och Linas kurskompis Marta på SACO-mässan i Stockholm. Vi hade alla tre besökt mässan en gång tidigare, med gymnasiet. Då gick dagen mest ut på att samla så mycket information, godis, pennor och andra gratissaker som möjligt. På kvällen var axlarna ömma efter en hel dags bärande på tjocka, tunga universitetskataloger.

Något mer erfarna bestämde vi oss för att denna gång rikta in oss på det viktigaste: nämligen att samla så mycket information, godis, pennor och andra gratissaker som möjligt. Redan på tåget upp ringade vi in de seminarier vi ville besöka, och gick igenom listor på tänkbara yrken. Vi hann med en liten tur bland montrarna innan seminariemaratonet började. Efter ca 3 timmar av olika seminarier hade vi kommit fram till: att vi absolut inte ville bli civilekonomer, att läraryrket var tänkbart, att vi redan kunde allt som sades om utlandsstudier och att det blir pinsamt när den som föreläser om hur arbetsmarknaden skriker efter personer som kan kommunicera själv inte är särskilt bra på att tala.

Efter en välbehövd lunch bestående av hälsomaten hamburgare, pommes frites och cola kunde vi med nya krafter kasta oss ut i mässhavet. Nu satsade vi på att besöka vissa specifika montrar som kunde vara intressanta för just oss. Uppsala, Lunds och Göteborgs universitet avlöste varandra, och även Umeå och Karlstad fick besök av oss (och vi tunga kataloger av dem!). Vi insåg dock att de som stod i montrarna inte var beredda på mer specifika frågor från sådana som faktiskt hade ett hum om vad de ville göra i framtiden.

Roligt var när en kille kom fram och frågade om vi ville tävla om ett studentflak.
"Nej tack, det är för sent" svarade vi hövligt.
"Jaså, har ni bokat redan?"
"Nej, vi har redan tagit studenten."
"Men vad gör ni här då?"

Ja, säg det... Hur kommer det sig att alla andra tycks kunna bestämma vad de ska bli redan under gymnasiet? Vi kom på att om vi hade gått företag, natur eller liknande hade valet varit mycket lättare. Är man humanist finns det så många val att göra, och inget verkar leda till ett särskilt välbetalt jobb. Hur gör man för att bli rik, känd och ändå få hålla på med något man tycker är kul och är intresserad av? Belöning till den som hittar det ultimata yrket åt mig (belöningen kommer dock först när jag tjänat in lite av de där pengarna jag ska tjäna)!

Ett långt besök hos en studie- och yrkesvägledare (från Stallarholmen av alla ställen!) under utbildning gav oss i alla fall några idéer om hur man kan gå vidare, med hjälp av telefonsamtal, internet med mera. Särskilt visare kan jag dock inte påstå att vi blev... Men jag blev sju pennor, en SACO-bok, en tandborste, massa universitetskataloger och en kapsylöppnande nyckelring rikare!


Min framtidslista:

  • Förlagsredaktör

  • Journalist

  • Språkkonsult

  • Gymnasielärare (i ex. svenska, franska, religion)

  • Lärare i svenska för elever med annat modersmål

  • Studie- och yrkesvägledare

  • Arkeolog

  • Författare

  • Arbetslös

  • Florist

  • Godistestare/sängtestare

Vissa av dessa går bra att kombinera, exempelvis arbetslös med arkeolog eller journalist.

1 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, Lovisa, oroa dig inte, jag vet precis hur du känner. Jag tror att jag också har hamnat i fållan av "de där somaldrig kommer kunna bestämma sig"... Men jag hoppas på att det klarnar! Lycka till med dina funderingar! Kramar Bernice