söndag, november 12, 2006

Aktivera dig!


Lovisas höstskola del 4
Tänk efter: hur länge sedan var det egentligen du hittade på något kul tillsammans med dina vänner?

När hösten känns ruskig,blöt, grå och kall värmer det bra i vänners sällskap. Dra med någon på bio, eller se en gammal klassiker hemma i TV-soffan. Jag hade turen att bli inbjuden på middag hos min vän Christian igår kväll, vilket jag uppskattade mycket. Han hade insett att han sedan inte skulle ha en enda helg ledig fram till jul, och tog därför chansen till att umgås med några vänner. Ett bra val, tycker jag! Sitt dock inte hemma och vänta på att bli bjuden någonstans. Ta tag i något själv! Hör av dig till någon du tycker mycket om men inte sett på länge, och föreslå något kul att göra tillsammans. Vi lagade mat tillsammans och hade det jättetrevligt hos Christian igår, trots att vi var få. Jag, Hanna och Lina var inbjudna till middag (bestående av förrätten baconlindade dadlar och varmrätten kycklingwok med sparris - att Christian dessutom fick gröpa ur korken för att nå vinet i flaskan var extra kul), men också Petri tittade förbi ett tag. Att återse goda vänner är alltid lika roligt!


Ett annat bra sätt att aktivera sig och glömma det utomhustråkiga är att baka. Det tar tid, man blir kladdig och resultatet blir för det mesta riktigt bra! Det går nästan inte att misslyckas med bakning. Visst, estetiskt blir det kanske inte alltid så bra, men en halvt ogräddad kaka med smet i mitten är minst lika god som en proffsigare variant. Så det så!

Eftersom det var Fars dag gjorde jag och mamma gemensamt detta lilla mästerverk. Mamma bakade själva kakan, och jag gjorde fyllning och garnering. Både morfar, som var på besök, och pappa uppskattade sina presenter (choklad till godisgrisen morfar och en bok till läslusen Lennart), men särskilt imponerade blev de av tårtan. Jag är mycket stolt!

0 kommentarer: