fredag, oktober 13, 2006

Tretton också!

Är fredagen den trettonde verkligen så olycksdrabbad som den påstås vara? Det tror jag knappast (men det återtstår i och för sig att se om jag lyckas publicera detta inlägg, haha)...

Den stackars siffran tretton verkar ha fått stå ut med mobbning i över 2000 år. Det anses ha börjat då Jesus intog nattvarden med sina lärjungar, och de då alltså var 13 personer till bords. Den trettonde skulle ha varit Judas, förrädaren. Fånigt tycker jag. Om de var 13 vid bordet kunde ju likagärna någon av de andra lärjungarna ha räknats som den trettonde. Men men. Detta i samband med att Jesus korsfästes på en fredag var vad som startade skräcken för fredagen den trettonde.

Ni som läst Da Vinci-koden känner till lite grann om Tempelherreorden, vars medlemmar sägs ha blivit fängslade/torterade/dödade av Frankrikes Filip IV fredagen den trettonde år 1307. Ännu en otrevlig händelse alltså, men kunde den inte likagärna ha inträffat en annan dag, om Filip IV vaknat upp på lite bättre humör just denna fredag?

Siffran tretton har även fått utstå andra typer av förföljelse. Att sitta tretton vid bordet anses av många olämpligt. Om det sedan är den som reser sig först, den som reser sig sist eller den som sitter närmast dörren som ska dö först verkar man vara oense om i olika länder.

Fransmännen ska ju alltid vara värst, så på 1700-talet hade de alltid en extra gäst, festklädd och klar, som kunde rädda situationen om summan av de inbjudna gästerna blev tretton. Han kom att kallas le quatorzième (den fjortonde).

Det är också vanligt att flygplan saknar sittplats tretton, liksom vissa hotell inte har något trettonde rum. Hur ska då vanliga, nyfikna människor som jag kunna kalkylera fram hur många människor det egentligen sitter på samma plan som jag? Den uteblivna trettondeplatsen ställer då till med mer bekymmer än vad den hade gjort om den existerat.

Ett av de konstigaste faktum jag hittat om denna mytomspunna dag är att det på något mystiskt sätt alltid är fullmåne när den trettonde infaller på en fredag. Men vad ser jag när jag tittar ut ikväll? Halvmåne.

Så mycket ger jag för de vidskepligheterna. Jag vill nu slå ett slag för siffran tretton. Borde vi inte i en demokrati som Sverige låta alla siffror vara lika värda? Nästa gång tar jag upp kampen igen, då för siffran sjutton.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hördu, språkpolisen! 13 är väl ingen siffra. TALET 13 består av SIFFRORNA 1 och 3. Detta är ju det grundläggande i matematiken.

Hansy sa...

Oj vilken matematikpolis som opponerat sig före mig! Men det är förstås sant. Visste du förresten att i Kina är det siffran fyra som är olyckstalet, varför vet jag inte riktigt, men när vi (jag och Lollo och hennes bror och kusiner) var där fanns det i alla fall ingen fjärde våning enligt hissknapparna. Men vi märkte att hissen mellan tredje och femte våningen åkte förbi en våning, så vi beslutade oss för att ta reda på vad som fanns på den "icke-existerande" fjärde våningen. Alltså gick vi av på femte och smög oss ned i trapphuset. Väl nere möttes vi av kanske femton stirrande ögonpar tillhörande femton förvånade städerskor som höll på att vika tvätt. De stackars städerskorna fick alltså stå ut med den olycksdrabbade våningen nummer fyra. I Kina är man nämligen långt mer vidskeplig än i Sverige.

Nog om detta, vad skoj det var i helgen! Och det känns som att vi nu har lite mer koll på vad vi båda vill med resan och hur vi ska lägga upp den! Hoppas du också känner så! Vi får höras snart och bestämma när nästa planeringstillfälle ska infalla. Ha det bäst och tusen pussar din Hansa