söndag, oktober 22, 2006

Lys upp i mörkret!

Lovisas höstskola del 1
En av anledningarna till att många känner sig nere under hösten är att vi går mot mörkare tider. Solen försvinner allt tidigare om dagarna, och det är snart kolsvart när det är dags att gå hem från jobb eller skola. Jag tycker dock inte att man ska se detta som något negativt. Njut i stället av att få komma hem och tända en massa små ljus överallt i huset/lägenheten (men glöm för allt i världen inte att släcka dem innan du går därifrån)! När du sitter och tittar in i lågorna kan du tänka på hur tråkigt det hade varit om det varit sommar ute. Vilken effekt hade då dessa ljus fått?

Just nu firas den indiska högtiden Diwali, vilket på svenska betyder rader av tända lyktor. Indierna ställer placerar ut lyktor både inne och utomhus. Familj och vänner bjuds in, man utbyter paket, äter mycket sötsaker och tillagar festliga måltider. Ungefär som julafton (ljusfesten inleds dock med det indiska nyåret)! Det handlar om att hålla mörkret borta genom att hylla ljuset, men också om att lära sig att tränga bort ilska, avundsjuka och hat och fokusera på det positiva hos andra människor. En fin tanke, eller hur?

Du kanske inte känner dig redo att förändra ditt liv så mycket, men du får i alla fall en bra orsak till att bara ta det lugnt, tända en massa ljus och äta godis. Skyll på att du firar en indisk högtid!

Min rad av lyktor. Jag passade på att tända lite mysig rökelse också.

3 kommentarer:

Emma sa...

Vilken UNDERBAR idé, Lovisa! Jag tillhör den stackars skaran som går ner i humöret under vinterhalvåret (fast jag tycker hemskt mycket om röda löv, levande ljus och mössor!). Ser verkligen fram emot att följa din höstskola! Jag ska nog försöka att länka till dig från mig blogg också, men nu ska jag springa iväg på fotografering snart. Jag kandiderar nämnligen som Strängnäs-Lucia! KRAM/ Emma

johannapannan sa...

ljusen kan jag tänka mig men rökelsen hoppar jag över. Får bara ont i huvudet. Fram för mer ljus. det är sååå mysigt.

Junitjej sa...

Vad fint det är med en massa tända ljus! Det ger en härlig och mysig höststämning! Jag gillar dessutom din blogg! Den är jättefin!