tisdag, oktober 17, 2006

alasppU i glehsegnälkaB

Ja, ni läste rätt. Denna helg har spenderats i Uppsala - baklänges. Det verkar dock lite för jobbigt att återge det hela med omvända bokstäver, så vi tar det hela framlänges i stället.

I lördags tog jag bussen till Uppsala. Det var lite läskigt, eftersom jag inte åkt den och bytt i Enköping förut, men jag kom fram ändå, och lyckades till och med gå av i Flogsta, precis där det nya kollektivet ligger. Det är alltså Lottas, Susannas och Linuz gemensama lägenhet jag syftar på. De verkar ha det trevligt tillsammans, i en fräsch och lagom stor lägenhet. Vi var och handlade lite på eftermiddagen, och spelade När&Fjärran. Frankrike-laget (jag och Linuz) mötte Guatemala-laget (Charlotta och Susanna). De andra vann såklart, men höjdpunkten var ändå när jag ställde frågan "Från vilket land kommer författaren NN?" och Guatemala-laget började skrika och jubla. "Guatemala såklart!", svarade de. Snacka om snopna de blev när han visade sig komma från Colombia...

När Christian, Petri och Hanna dykt upp satte efterfesten igång. Och ja, ni läste rätt. Efterfest. Det var ju baklängeskväll! Vi tog på oss finkläder, sminkade oss, målade naglarnaröda, fixade hår, letade efter Petris byxor (som låg ute på marken!) och försökte hinna med de snygga drinkar som stod och väntade på oss i köket. En minut tillgodo hade vi till bussen. Inte illa med tanke på att både jag och Petri tillhörde sällskapet=) Utanför Östgöta Nation väntade Sofia på oss, och precis i tid kunde vi gå in på baklängessexan med tangotema. Vi bjöds på sangria i baren och satt och samtalade och kände oss fina i klänningar och kavajer tills vi fick komma upp i den stora salen, där själva middagen skulle äga rum. Efterrätten (chokladmousse med chilisting!) stod redan på bordet när vi kom in, och kaffe serverades till. Både jag och Linuz lyckades få i oss det utan problem! Allt kändes positivt denna kväll. Punch fick vi till, och även det slank ned. Nationens jätteduktiga A Capella-kör underhöll ( de kom till och med in på scenen baklänges), vi sjöng olika för mig både kända och okända visor (ex. gerum, gerum och punchsånger) och hade det allmänt trevligt.


Efter pausen, eller nej, före, menar jag, kom varmrätten (oxstek med chiliglace och bulgurpilaff) och rosévin, och nu började det riktiga skålandet! Det var bordsskål, under bordet-skål, byta plats under bordet-skål, tjuvskål och taktikskål. Och jag som tyckte det var svårt bara att lära mig det klassiska skålandet! Vi försökte införa bland annat Petriskål och knäskål, utan lyckat resultat. Sånt fanns tydligen redan i andra sammanhang. Så kom förrätten (tre sorters tapas) in, och till det serverades öl, som jag ju i vanliga fall avskyr. Men nejdå, inte den här kvällen. Det enda jag verkligen inte tyckte om var de beska droppar som Charlotta sa till servitrisen att jag ville ha när de kom med snaps. Och jag som aldrig ens hade provat snaps tidigare! Mina vänner vid bordet fick sig väl i alla fall ett gott skratt när de såg mitt ansiktsuttryck. Spex och äkta tango fick vi också se under middagens lopp, och vi gamla Eu02:are (och Sofia såklart!) hade det jättetrevligt vid vår ände av bordet.

Vid middagens slut, eller nej, början, släpptes andra personer in, och Ag kom genast instormande. Kul att träffa henne igen! Hanna och jag gick runt halva kvällen och pratade franska med varandra, samtidigt som vi letade efter en äkta fransman att öva oss på. Men när vi till sist hörde en sådan gå förbi var vi så inne i vår egen franska att vi inte reagerade förän han gått förbi, och vi ville inte gärna springa efter honom in på herrtoaletten. Typiskt...

En väldigt bra sak med studentlivet verkar vara alla dessa gasquer, sexor och andra fester, och att det är så överkomliga priser är ju inte heller helt fel. Så lite "le russe blanc" köpte vi också under kvällen, haha. ÖG:s hade flera dansgolv, varav ett med riktigt liveband. Vissa galna vänner dansade på scenen... Andra europamänniskor såg vi här och var, och jag träffade även på min Dunkersgranne, som lovade att ge mig och Hanna framtida tips om transsibiriska järnvägen. Världen är liten! Vi dansade och vilade ömma fötter om vartannat nästan ända fram till klockan 4, då det stängde och vi tog en taxi tillbaka till Flogsta. Vilken kväll! Vi hade det verkligen toppen tillsammans på middagen
...och på många andra ställen!

Nästa morgon var lite seg, om man säger så. Det blev dagen efter-frukost bestående av bland annat yoghurt, mackor, chips, godis och juice. Låter som en konstig blandning, men det var det inte. Vi skämtade om att ha chipsen som flingor i yoghurten, men gick som tur är aldrig så långt. Petri, den stackaren, skulle jobba tidigt å morgonen, så han gick långt innan vi andra vaknade (vi fick sen veta att han trots det missade sitt tåg). När så Susanna och Linuz passade på att få skjuts med Christian för att storhandla tog jag, Hanna och Lotta och åkte bort till Sofia för att hälsa på. varken jag eller Hanna hade besökt hennes studentkorridorsrum förut, men det var jättemysigt. Så skulle jag också vilja ha det. Efter en snabb visit släppte vi av Sofia på tågstationen och styrde ut mot IKEA. Hannas syster hade nämligen gjort en stor beställningslista. Så medan Hanna plockade ihop allt på den satt jag och Lotta och åt köttbullar respektive Wallenbergare i restaurangen=)

Efter en jättetrevlig helg hos vännerna i Uppsala körde Hanna och jag till Strängnäs. Vi delade på mumsig choklad (Marabou med Digestive hade jag totalt missat eftersom jag varit i Frankrike!) och lyssnade på Hej domstol, där min granne (prinsessa av Österrike-Ungern och numer också riksdagsledamot) anklagades. Jag hade turen att bjudas på god mat hemma hos Hanna, och eftersom det blivit så sent att min buss hann gå hem till Dunker utan mig fick jag också sova över. Hanna och jag hann därför med att planera lite inför vår gemensamma resa till våren. Det ska bli såååå spännande! Trots det kan jag just nu bara tänka på att det här var en av de roligaste helgerna på riktigt, riktigt länge.

0 kommentarer: