söndag, september 03, 2006

Sommar, höst, sommar, höst

Vilken årstid är det nu? Vilken årstid vill jag ha? Vilken årstid gillar jag?
Den här veckan har det känts som sommar, trots septembers intåg i almanackan. Men idag var det helt plötsligt höst. Kan det gå så fort?

Det kändes rätt somrigt när jag igår kom hem efter jobbet, trots mulen himmel och lite regn. Det var gröna vidder och friskt i luften. När vi var ute och promenerade såg vi något som rörde sig i närheten av en stor timmerhög, och blev så förvånade när det visade sig vara tre små kattungar! Mamman har vi tidigare sett stryka omkring i området sökandes efter mat. Efter att ha hört efter med lite grannar kom vi fram till att det måste vara vildkatter. Helt underbart söta var de tre! Två är vita med grå fläckar och verkar lyssna på sin mamma, medan den tredje, mer mörkgrå katten är olydig och följer efter när mamman går på jakt. Cassis, Nypon och Nässla döpte vi de tre till efter växterna i den buske där ungarna satt och tryckte.


När jag vaknade i morse kändes det genast som höst. Jag tog en segfrukost bestående av mammas underbara äppelkaka (även den ett hösttecken) och ett glas O'boy, och hittade sedan Lina på msn. Vi var båda överens om att inte låta hösten besegra oss. För att inte tillåta hösten att bli så där tråkig, deppig och grå som den gärna blir efter ett tag bestämde vi oss för att genast förknippa höst med bra saker. Lina lämnade psykologiplugg vind för våg och kom hem till mig i "Skogsoasen". Vi hittade på en massa mysiga saker, och letade exempelvis svamp i skogen, dock utan större resultat. Eller förresten, resultatlöst var det ju inte, men just kantarellerna vi var ute efter ville inte alls visa sig. Naturen är magisk på nåt sätt, i och med att så fort den första kantarellen kommer faller också det första gula björklövet till marken, för att riktig försvåra sökandet. En slump eller ren överlevnadsinstinkt från svampens sida?

2 kommentarer:

Fräulein Aldrin sa...

Så söt hon blev, lilla Nässla! Eller är det Nypon? Jag ville svara på din kommentar du skrev på min sida, men då råkade jag svara på min egen blogg. Så tokigt det kan gå!

Lovisa Språkpolisa sa...

Äh, man får svara på sin egen blogg också. Det är lättare! Vet inte riktigt vem det är på bilden... Nypon kanske, med tanke på den rosa nosen?