onsdag, september 27, 2006

Äru go eller?

I fredags, den 22:a september, var det 22 grader när jag och mamma satte oss i bilen och styrde mot Göteborg. Vi hade klätt oss efter hur vädret är i vanliga fall i slutet av september, så det blev lite varmt i bilen efter ett tag, men då pausade vi. Lunch intogs efter lunchtid utanför Hallsberg någonstans. Jag köpte godis och fick ett Zoo-svettband till armen på köpet. Mamma blev trött av att köra så långt, så godiset kom väl till pass. Tänk om hon hade somnat?! Jag måste nog snabba på med mitt eget körkort, så att jag kan konduera själv nästa år. Vi var framme i Göteborg vid sju-tiden, men hade lite svårt att hitta. Enligt min kusin Evelina, bosatt i Göteborg, är det rätt svårt att hitta i Sveriges andra stad, och kör man fel hamnar man nästan alltid på Hisingen. Vi hade dock turen att slippa den omvägen, och till sist kom vi fram till hotellet i Surte. Vi hade ju egentligen velat ha ett lite mer centralt beläget hotell, men denna helg var det fullbokat överallt, så då får man nöja sig med det som dyker upp. Bussförbindelserna in till centrala Göteborg var i alla fall goda, så vi åkte in dit redan på kvällen för att äta lite och promenera runt.

Dagen därpå var det bokmässan, eller som den egentligen heter: Bok & Bibliotek, som gällde. Redan när vi satte oss på den fullproppade spårvagnen började vi ana att arrangemanget var större än vi tidigare hade trott. Och väldigt många människor trängdes mycket riktigt utanför mässlokalerna, och ännu fler var de som redan fått komma in. Efter att ha löst biljett (50 kr för mig och 120 för mamma) fick också vi komma in och trängas. Nästan på en gång fick jag syn på söta Sofia Åkerman i en av montrarna, och bad henne signera sin bok "Zebraflickan", som jag förutseende nog tagit med mig.
"Vad heter du?" frågade hon, och jag svarade såklart Lovisa. "Men det är ju Lovisa Språkpolisa", utropade hon då på mysig skånska. Hon kom visst ihåg mig från bloggen, fast jag bara skrivit där en gång. Imponerande=)

Inspirerad av vad Sofia kallat mig gjorde jag mig i en jättemysig monter en egen pin, som ni kan se på bilden här intill. Fin, eller hur? Den hade jag sedan på mig hela dagen, medan vi traskade runt i den gigantiska mässlokalen. Himmelriket för en bibliofil som jag! Värre var det för min stackars plånbok... Jag köpte böcker hit och dit, och kunde såklart inte låta bli att köpa Henning Mankells nya när han ändå satt där och signerade. Sent på eftermiddagen lyssnade vi på Fredrik Lindström, som hade en kort föreläsning om vem det är som bestämmer över språket, och efteråt fick jag chansen att träffa honom och be om en autograf. Vilken dröm! Jag passade på att visa honom min nya pin också. "Vad gullig. Språkpolisa, är det femininum eller?" sa han.

På kvällen träffade vi tidigare nämnda kusin Evelina, mest kallad Eve, som tog oss med ut på stan. Äntligen hittade vi till Avenyn, haha! Det blev mysig middag på en trevlig restaurang på Avenyn, och vi blev sååå mätta. Men Eve tyckte att vi skulle få se ännu mer av Göteborg, så vi spatserade runt ett tag till efter maten, och satte oss till sist på ett litet (eller nej förresten - det var ju rätt stort) café. Varsin kaffe, och så både marängtårta med sommarbär och en mangoparfait (eller vad var det för underbar bakelse?) lyckades vi få i oss. Inte illa! Men sådana är vi Stenströmmare och Huggare.

Även söndagen spenderades på mässan. Nu hittade vi lite bättre, så det var lättare att söka upp de saker vi avr mest intresserade av. Det verkade inte heller vara ett riktigt lika stort besökstryck på söndagen, vilket inte bekom oss ett dugg. Dagen till ära hade jag min Språkpolis-tröja på mig, och jag fick en hel del blickar från folk vi mötte. Självklart handlade jag böcker också denna dag, och lyckades också fynda Backpacker 3 med två tilläggsspel för ynka 200 kr. Vi såg såklart en del kändisar, bland annat Herman Lindqvist, Lill Lindfors, Eva Funck och Åke Edwardsson, och vi hörde Jan Guillou tala om hur man definierar en terrorist. Mamma fick träffa en av sina bloggkompisar, som sålde böcker i en liten monter, och jag gjorde återbesök hos "Sprätten på toaletten", där jag dagen innan gjort min pin. Jag fyndade 25-kronorsböcker och lekte paparazzi (fångade till exempel kaninen Miffy på bild). Och så var klockan helt plötsligt mycket, och vi var tvungna att bege oss av för att inte komma hem alltför sent. Det är trots allt en bra bit med bil till Göteborg...

1 kommentarer:

Hansy sa...

Det verkar verkligen som ni hade skoj, såhär när man läst ditt långa och utförliga inlägg. Vilken skojfrisk mört Fredrik Lindström verkar vara då! Förresten gillar jag dina frankofieringar, varav en dök upp i det här inlägget. Konduera alltså =). Har just pratat med Uppsalingar, vi ses alltså den 14:de? Ska bli hur kul som helst! Men vi hörs telefonledes innan dess! Jag jobbar hela helgen, men slutar två imorgon så vi kanske kan höras imorgon kväll? Många kranar och pusstar din Hannsa