tisdag, september 12, 2006

När Stockholm blåser på mina knän

Mycket roligt har jag hunnit med denna helg. Efter arbetet i lördags åkte jag och familjen upp till Stockholm, för att både roa oss och göra lite research till butiken.

Vi spenderade lördagskvällen på Dramaten, där Shakespeares MacBeth spelades på Stora Scenen. Det var en jättefin uppsättning, med många bra, kända skådespelare, som exempelvis Lena Endre, Reine Brynolfsson, Thomas Hanzon och Börje Ahlstedt. Jag uppskattade delvis känslan av att sitta i den stora, rikt dekorerade salen, men självklart också skådespelet i sig (och så gillar jag Thomas Hanzon=)). Lena Endres (som för övrigt hade den enda kvinnliga rollen) olika klänningar (exempelvis den på bilden, som kommer från Dramatens hemsida) var inte heller så pjåkiga.

Vi bodde på Hotell Pärlan, inkvarterat i en jättemysig våning ganska nära teatern. Jag fick ett eget rum, woho! Frukostbuffén var toppen, de hade många internationella tidskrifter (jag somnade alldeles för sent på kvällen efter att ha läst "Paris Match") och rummen var helt enkelt underbara. Kika in på hemsidan så får ni till exempel se den ljuvliga kakelugnen. Hotellet rekommenderas varmt till alla som spenderar några dagar i hufvudstaden!

På söndagen blev det lite shopping för min del. Trots att det kvällen innan varit rätt kallt om knäna (jag hade cityshorts och stövlar - det var alltså bart där emellan), blev det inga långbyxor för min del. Solen hade nämligen bestämt sig för att titta fram över Stockholm, och det blev riktigt sommarväder. En kofta, ett diadem och en kjol inhandlades, alla på Indiska. I anslutning till kläd- och inredningsbutiken fanns nu också en restaurangdel, Hurry Curry, där vi åt jättegod lunch.

Den huvudsaklig anledningen till att vi tog oss till Stockholm just denna helg var den cykelmässa, Cykel 2006, som pågick i Sollentuna. Vi gick runt där i några timmar och kollade in nästa års nyheter. Det var många gamla klassiska damtrallor (och flätade korgar till dem kommer starkt nu!), men även liknande cyklar i lite modern tappning, med exempelvis roliga färg- och blomstereffekter. Crescent är en av mina ständiga favoriter, men jag får erkänna att jag också föll för de häftiga cruisingcyklarna från Nirve. Inget att cykla långt på, men riktigt ögongodis. De hade till och med några modeller med Paul Frank- eller Hello Kitty-motiv!

I övrigt blev det mamma som stod för dagens stora impulsköp. Hon skaffade sig nämligen en spinningcykel, nu när den stod så frestande och väntade på henne i en av montrarna. Det blev lite trångt i bilen, men väl hemma ska den utnyttjas flitigt.

3 kommentarer:

Selli sa...

Haha... du, det blev en hel del bajssnackande! I hela tio minuter. Dock inget bajsbruk denna gång. Vid ett tillfälle sa jag visserligen "blok" istället för bok. Och för att påminna dig om den där gången, så sa faktiskt Lars-Åker att jag SA BERGSBRUK. När kommer du till Uppsala? Puss

gabriella sa...

verkar som en kul helg... men du hur stavar du ordet timmar???? haha

Hansy sa...

Hej vännen, vilken mysig helg ni verkar ha haft! Nu har vi kopplat in datorn i lägenheten, men vi bor fortfarande inte här. Vi har dock kopplat in modemet i fel telefonjack så man kan inte prata i telefon. Tänkte därför säga på detta sätt att vi borde ses en helg snart, ring om du vill så att vi kan bestämma, min mobil fungerar men har tyvärr inga pengar så jag har lite svårt att ringa dig.. ha det bäst vännen, puss