måndag, augusti 07, 2006

Umbärligheter

Jag har under min korta tid som bloggare sett fler och fler listor i stil med denna. När till och med Camilla Läckberg gjorde en sådan tänkte jag: "Då måste det ju vara okej. Varför skulle jag egentligen anse mig för fin för sånt?". Sagt och gjort, en lista skapades.
Läs och skratta!

100 onödiga fakta om mig själv:

1. Mitt mellannamn, Maria, står faktiskt före mitt tilltalsnamn, Lovisa, och borde alltså egentligen inte få kallas mellannamn.
2. Jag är, vad jag vet, inte släkt med tillverkarna av Stenströms-skjortorna.
3. Jag vågar knappt ta ut någonting ur ugnen själv, av rädsla för att bränna mig.
4. Jag sitter ofta och översätter små onödiga saker till franska (den här listan kommer säkert att dyka upp här på franska om några veckor)
5. Jag ångrar att jag aldrig tog något studentfoto hos fotograf.
6. Min största last är godis och andra onyttigheter.
7. Jag tycker att ordet hallonsaft låter magiskt.
8. Jag är världens största språkpolis, och hittar både särskrivningar och andra konstigheter redan vid första anblicken av en text.
9. Jag har alltid huvudet fullt av små upplägg till dikter, fyndiga blogginlägg eller dylikt, men oftast blir de inte mer än så.
10. Jag är stolt över att inte ha fallit för frestelsen att ta in reklam på min blogg.
11. Jag säger mig vara mörkblond, medan Charlotta påstår sig ha ljusbrunt hår. Ändå har vi samma färg på håret när vi står bredvid varandra och jämför.
12. Jag kan längta till hösten bara för att den får mig på pysselhumör.
13. På sommaren springer jag gärna runt i kohagen i blommig sommarklänning och mina rosa gummistövlar med regnbågar på.
14. Min lillebror påstår att min näsa ser knäckt ut, men jag förstår inte alls vad han talar om.
15. Jag har långa men smala fötter, och hittar därför nästan aldrig passande skor.
16. Jag försöker vänja mig av med att göra såna här smileys överallt=)
17. Jag har krokig rygg.
18. Jag har nästintill obefintlig självdisciplin när det gäller att få saker gjorda, om det inte är jätteroliga saker förstås!
19. Jag skäms över att jag sitter inne vid datorn när det är fint väder ute, men går ändå inte ut.
20. Jag kan gå och tänka på ett speciellt ord i en hel dag.
21. Jag har en tendens att alltid få de låtar jag hatar mest på hjärnan.
22. blir alltid jättekissnödig när jag står framför dörren och gräver i väskan efter nycklar.
23. Jag följer fortfarande julkalendern på TV.
24. Jag läser helst böcker på originalspråk, men när mina språkkunskaper inte räcker till är jag glad att det finns översättningar!
25. Jag hatar att städa, men blir väldigt nöjd med mig själv när jag väl städat färdigt.
26. Brittiska deckare tittar jag flitigt på under sommarhalvåret.
27. Jag älskar att sitta och pyssla med mina fotoalbum.
28. När jag är ensam hemma i vårt stora hus på landet står radion nästan alltid på.
29. Mina ben lyckas aldrig bli solbrända, bara brända.
30. Jag har ett starkt doftminne.
31. Min CD-samling är stor, men jag lyssnar knappt på hälften av vad som finns däri.
32. Jag samlar på ordböcker och all annan litteratur som har med språk att göra.
33. Jag har alltid drömt om ett stort, kyrkligt prinsessbröllop.
34. Jag är väldigt bra på namn, och brukar veta vad de flesta i skolkatalogen heter redan efter att ha kollat igenom den några gånger.
35. Jag har stora framtidsambitioner (jag vet bara inte vilka än).
36. Jag älskar att skriva listor.
37. Jag växer aldrig ifrån magin i Astrid Lindgrens världar.
38. Jag är nästan aldrig sjuk.
39. Min allra största dröm är att kunna alla världens språk flytande.
40. Jag har varit med i tre poesiantologier från http://www.sockerdricka.nu/
41. Jag älskar Mina vänner-böcker, och har nästan en från varje period i mitt liv.
42. Jag avskyr falukorv, trots att det är en så praktisk rätt att laga.
43. När jag var i Frankrike skrev jag på http://www.resedagboken.se/ minst en gång i veckan.
44. Det mest givande jag någonsin gjort är nog året jag spenderade i Paris, då jag arbetade som au pair i en fransk familj, studerade franska på en språkskola samt njöt av livet à la francaise.
45. Jag kan fascinerad stå och iaktta havet i långa stunder.
46. Efter att en gång för länge sen ha fått smeknamnet Lovika har det följt med mig, och jag är idag ägare till både ett par Lovikka-vantar och en Lovikka-mössa.
47. Jag letar fortfarande efter en Disney-figur att karaktärisera mig med.
48. Jag gillar serier av böcker (exempelvis Kejsaren, som handlar om Caesars liv), för då vet man att det goda inte är slut bara för att boken är det.
49. Jag har min blogg som startsida i webbläsaren på min dator.
50. Jag älskar att få brev, men har en tendens att dra ut på tiden lite när det är jag själv som ska besvara dem.
51. Jag har studerat latin i 3 år, och har en hel avdelning med litteratur om antiken i min bokhylla.
52. Jag samlar på små minnen, som biljetter, kartor och dylikt, för att kunna sätta in i fotoalbum (men de ligger egentligen mest på hög i mitt rum och väntar…)
53. Jag har en dröm om att ge ut en egen diktsamling.
54. Jag biter mig i underläppen när jag koncentrerar mig hårt på någonting.
55. Jag tycker om att ha fest, men inte att städa efteråt.
56. Radioföljetonger lyssnar jag gärna på.
57. Jag biter ibland i besticken när jag äter
58. Jag skriver jättefort på dator, utan att kunna det ”rätta” sättet att slå på tangenterna.
59. TV-programmet ”Värsta Språket” är ett av de bästa program som någonsin gjorts, enligt mitt tycke (fast ”Svenska dialektmysterier” var inte helt fel det heller).
60. Många av mina vänner uppfattar mig som väldigt organiserad, men detta gäller absolut inte ordningen på mitt rum.
61. Organisationsförmågan har riktat in sig på att ordna utflykter, överraskningar och liknande.
62. Om jag hade varit pojke skulle mina föräldrar ha döpt mig till Christoffer.
63. Enligt beräkningarna skulle jag ha fötts på Våffeldagen (kanske är det därför jag är så förtjust i våfflor?), men sen föddes jag några dagar för sent…
64. Mitt talesätt är ”Sen…”, om man får tro min mamma.
65. Jag kan inte räcka ut tungan, än mindre vrida på den.
66. Jag är allergisk mot Sourcream & Onion-chips.
67. Något av det gulligaste jag vet är när mina två katter, som är bröder, hjälps åt att slicka varandra rena, i stället för att bara slåss.
68. Jag började skolan ett år tidigare än brukligt, och har ofta fått stå ut med att vara klassens minsting.
69. Jag hade aldrig varit full innan 18 års ålder.
70. Jag har aldrig varit utanför Europas gränser (det ska det dock bli ändring på i vår!).
71. När jag var liten gick jag vid några tillfällen mannekäng.
72. När jag var 13 år reste jag för första gången bort en längre tid helt själv, för att hälsa på min brevvän Amanda (senare kallad Kakmonstret – av uppenbara skäl) i Belgien.
73. Jag klagar över att jag inte har tillräckligt med kläder, och får ändå knappt igen garderobsdörrarna.
74. Jag älskar att fotografera och har datorn full med många tusen, tyvärr oframkallade, bilder.
75. Togaparty på Roms gator är nog en av de konstigaste saker jag deltagit i.
76. I trean på lågstadiet och i trean på gymnasiet var jag med i skolans elevråd (och det sistnämnda var helt klart roligast).
77. De två sista åren på gymnasiet hade jag en egen, mysig liten lägenhet i Strängnäs.
78. Mitt favoritklädesplagg är min svarta basker, inköpt i Montmartre i Paris förra hösten.
79. Jag var under gymnasiet aktivt med i bildandet och drivandet av Togaföreningen – skolans klassikerförening som arbetade för latinets bästa.
80. Det jag tycker bäst om hos mig själv (exteriört) är mina ögon.
81. Folk låtsas tycka att mina ständiga ordvitsar är fåniga, men i svaga stunder har mina vänner erkänt att de tycker att jag är ganska rolig.
82. Jag anser att alla årstider har sin charm och uppskattar dem för det.
83. Jag är en riktig bibliofil; det bästa kortet på mig från min barndom är när jag ca sju år gammal på semester går med en bok i ena handen, blicken ner i den, och en stol hängd över andra armen för att hitta ett bra läsställe på rastplatsen vi stannat till vid.
84. Jag är en blomstermördare (kaktusar skulle nog i och för sig kunna överleva ett tag hos mig, men jag tycker inte om dem, så det blir till att byta vanliga blommor ofta i stället).
85. Jag kan ro men inte köra bil.
86. Jag avskyr användandet av tre utropstecken i rad (!!!).
87. Jag älskar att använda Words synonymordlista för att få saker och ting att framstå mer invecklade än vad de egentligen är.
88. Jag gick ut gymnasiet med 18,4 i snitt.
89. Jag har en gång slagit min lillebror i huvudet med en golfklubba (men jag lovar, det var inte med flit!)
90. Jag är känd för att alltid ha en massa roliga pennor med mig.
91. Att utse Paris snyggaste, fulaste samt coolaste metro-station (efter att ha åkt samtliga linjer) måste anses vara en av mina knäppaste idéer någonsin.
92. Jag är beroende av att ständigt få skriva av mig någonstans. Om det sedan är i en dagbok, ett poesiforum, en resedagbok eller en blogg har mindre betydelse.
93. Jag är ägare till en stor samling av nyckelringar (och när jag var liten hade jag också en hel kartong full med suddgummin i olika färger och former).
94. Det jag tycker bäst om hos mig själv (interiört) är att jag inte ger upp i första taget, och att jag får så konstiga, men roliga, små idéer (nu jobbar jag exempelvis med ”Boken om mig”, som jag planerar att skriva i en gång per år).
95. Om yrket språkpolis fanns (tips till allmänheten!) skulle jag inte ens behöva utbilda mig till det för att få jobbet.
96. Jag har ridit i 6 år, men det var nu hela 4 år sedan jag sist satt på en häst.
97. Jag hade pianofingrar redan när jag föddes, och nu förstärks effekten dessutom av mina långa naglar.
98. På nästan varje vägg i mitt rum sitter ett flummig foto eller ett skojsamt, egenhändigt tillverkat kollage.
99. Jag är expert på latinska sentenser.
100. Trots mina försök att samla vuxenpoäng dricker jag varken kaffe eller vin, köper kläder som är mer praktiska än snygga, påstår att jag är sämre än vad jag är, skriver långa inköpslistor innan jag går till mataffären eller önskar mig ”ingenting” i födelsedagspresent och julklapp.

32 kommentarer:

hon som blör sa...

haha så sant... om ordet språkpolis fanns så skulle du inte behöva gå nån utbildning för att bli det!

Lovisa Språkpolisa sa...

Ordet finns väl redan=) (Språkpolis var det ja!)

hon som blör sa...

så sant ordet finns redan... men det gör ordet blör också

Lovisa Språkpolisa sa...

Usch, det finns alltför många som använder så fula ord som blör=) Eftersom du vet att jag är en språkpolis borde jag kanske också veta vem du är. Eller leker vi gissningsleken?

hon som blör sa...

gissningsleken är ganska kul... men du har rättat mig många gånger... vilket jag tycker är riktigt fult! Man rättar inte andra människor!!! ;)

Lovisa Språkpolisa sa...

Jag måste tillstå att jag tycker att det är okej att rätt andra människor, om man gör det skämtsamt, utan att vilja såra. Och särskilt när det är i en diskussion om ämnet språkpolis, haha

hon som blör sa...

Ja det är sant... om det är på skoj... Men vet du exakt när det är skoj då? vet du att den andra parten inte tar illa upp?
Jag tycker det är ohyfsat att rätta andra människor! Ingen är perfekt, ingen pratar perfekt, ingen kan allt perfekt! Därför anser jag att INGEN ska rätta någon annan om hur man pratar osv. Sen vad är det som säger att vissa ord är rätt och fel? På en dialekt kanske man säger på ett sätt och på en annan på ett annat sätt, och båda är ju rätt!

Emma sa...

Lovisa språkpolisa, javisst! Jag tycker du skulle kunna jobba på Svenska språkrådet (http://www.spraknamnden.se/) eller något sånt! Att hitta nyord och försöka skydda och bevara det svenska språket, är inte det ett perfekt yrke för dig? :)

Jag antar att du redan har lagt till alla språkrelaterade länkar i dina favoriter, men om inte har jag några tips:
- Svenska språkrådet (ovan)
- Språkkvalitét (http://www.sprakkvalitet.nu/)
- Institutionen för svenska språket (http://hum.gu.se/institutioner/svenska-spraket)
- Språkvårdspotralen (http://www.svenskaspraket.nu/)

Intressant läsning! Ha det bra!

Lovisa Språkpolisa sa...

Visst får man säga som man vill... Det finns ingen anledning att hetsa upp sig så mycket. Allt alla säger ska inte tas för seriöst. Men vem är du egentligen?

hon som blör sa...

Så sant så sant.. allt alla säger ska man inte hetsa upp sig för mycket för... Men jag tycker inte man ska rätta andra människor över hur de pratar och det står jag fast för...

Lovisa Språkpolisa sa...

Alla får ha sina åsikter, och det accepterar jag, även om jag inte altid delar dem. Om vi nu lämnar detta bakom oss, får jag leka gissningsleken med dig då? Fråga 1: Har jag någon gång träffat dig?

hon som blör sa...

svar 1 JA det har du säkert gjort nån gång...

Lovisa Språkpolisa sa...

Fråga 2: har vi gått på samma skola?

hon som blör sa...

Svar 2. nej inte vad jag vet

Lovisa Språkpolisa sa...

Okej, fråga 3: Har vi utövat någon slags fritidsaktivitet tillsammans?

hon som blör sa...

svar 3: Det vet jag inte... men nej inte tillsammans va??? nej det kan jag nog säga att det har vi inte gjort

Lovisa Språkpolisa sa...

Oj, vad svårt. Vad ska jag då fråga nu? Hmm... Kan du berätta något om mig som inte står på min blogg?

hon som blör sa...

hmmm.... låt mig tänka.... du älskar ost! i alla dess sorter... vet inte om det står i din blogg...

Lovisa Språkpolisa sa...

Aha, då måste du ju nästan vara någon jag lärt känna i Frankrike.

hon som blör sa...

fel svar

Lovisa Språkpolisa sa...

Åh, nu har jag verkligen ingen aning alls! Kan du säga när vi sist träffades?

Lovisa Språkpolisa sa...

Du gillar verkligen det här med gissningslekar förstår jag... Nu tror jag dock att du avslöjat dig för mycket. Gabriella, är det du som blöder?

hon som blör sa...

hur skulle jag kunnat avslöja mig för mycket när jag inte ens har sagt något om mig själv?

Lovisa Språkpolisa sa...

Kanske inte här, men på någon annan blogg. Eller är jag helt ute och cyklar? Är det inte min gamla cafékompis?

hon som blör sa...

cafékompis? nej jag tror inte vi har varit ute och fikat tillsammans..... ;)

Lovisa Språkpolisa sa...

Men ååh, jobbarkompis då?

gabriella sa...

haha, hade jag inte kommenterat din mammas blogg då hade du fasiken inte vetat.... eller hur???? haha... kul så länge det varade! ;)
hur är det med dig då?

gabriella sa...

förresten, det visste du inte att jag kom ihåg att du ÄLSKADE ost eller hur?

Lovisa Språkpolisa sa...

Nej, det får jag lov att erkänna, att om du inte avslöjat dig på Ankitankar så hade jag nog fåt klura ett tag till. Men efter att ha avverkat skolkompis, hobbykompis och Frankrikekompis borde jag väl rimligen ha kommit fram till jobbarkompis nån ång också. Och jag listade förresten ut att det var du som skrivit till mamma innan du skrev det, men jag kopplade inte att det var samma person som skrev till mig! Hur korkad får man bli?

Lovisa Språkpolisa sa...

Och nej, jag som trodde att min stora ost-fantasm började i Frankrike... Vaniljsåsen däremot... =)

gabriella sa...

ja men det tänkte jag på först, men hade jag skrivit det så hade du ju fattat direkt... nej jag vet att vi pratade om ost en gång

Clara sa...

hej,

nu har jag läst lite ur din blogg och hela "listan".. Hoppas verkligen att allt är bra med dig!

Många kramar

Clara