torsdag, augusti 03, 2006

Stort liv

Jag är sedan några år tillbaka ett stort fan av Lars Winnerbäck, och när han igår skulle spela i Nyköping gav jag mig av dit
tillsammans med mamma, som även hon gillar Larsas musik. Vi var förutseende att ha med oss både paraplyer och campingstolar, men inget av detta fick vi ta med oss in. Som tur var hade vi också en filt att sitta på, och kunde avnjuta vår matsäck samtidigt som
förbandet spelade. Det var en kille jag tidigare inte hört talas om (kanske är det för att jag varit utomlands i ett år, kanske är jag bara ute), som fick mig att tänka på en manlig Elin Sigvardsson. Christian Kjellvander hette han, och hädanefter lär jag definitivt komma ihåg honom. Han spelade sådär en tio låtar innan han lämnade över till scenarbetarna, som bar in och ut instrument tills allt stod färdigt. Så kom till sist Lars Winnerbäck med sitt Hov. Jag minns knappt vilken låt de inledde med. När Larsa sjunger och spelar suddas allt annat bara ut för mig; det är magi. Elegi (en av mina favoriter), Solen i ögonen, Kom ihåg mig, Stort liv, Söndermarken och många andra låtar spelades, och hela Nyköping sjöng med i "Jag hugger i sten". Jag kan egentligen inte hitta något annat ord än magi för att beskriva det hela. Visst regnade det då och då, visst blev man lite frusen, visst blev man lite knuffad på ibland, men musiken och stämningen vägde upp allt det. Vi köpte Winnerbäcks nya samlingsskiva, och när jag igår kväll läste den medföljande boken där han verkligen lämnar ut sig själv och sitt liv blev jag ett än större fan.

0 kommentarer: