söndag, augusti 13, 2006

Sommarmys

Hur gör du när du vill mysa? Förebereder du mycket innan, eller får det bli spontant? Jag kan, som med det mesta, göra lite både och. Ibland planerar jag i förväg hur jag ska ta en helkväll till att bara ta hand om mig själv, med bubbelbad (jag älskar vårt nya badrum!), hårinpackning, med mera. Jag kan också följa mina små infall, och lägga mig ute i hammocken med en ny, bra bok, för det är också att mysa enligt mig.

Det bästa mysvädret enligt mig är när det är regnrusk och man helst inte vill vistas utomhus. Då är det perfekt att bara krypa ner under en filt och filosofera, eller sätta sig i soffan och pyssla med fotoalbumen.

Idag hade jag och mamma bestämt att vi skulle åka och fika, och samtidigt ta lite fina sommarbilder med kameran. Vädret var dock inte det bästa för detta, men fika ville vi göra i vilket fall som helst. Så vi gav oss av till Café Björndammen, inte så långt härifrån, där jag har jobbat under några somrar. Cafét, som man ser från vägen när man åker på riksväg 55 mellan Strängnäs och Malmköping, ligger jättefint intill en sjö, och soliga dagar omringas den lilla torpstugan av blomsterprakt. Många turister och lokalbor stannar till för en fika, men när jag och mamma kom idag var gästerna färre på grund av vädret. Vi kunde dock sommarmysa ändå, och satt inne i den ombonade lilla lokalen, där lokala konstnärer ställer ut sina verk i omgångar. Denna gång var det vackra, svartvita fotografier som gällde. I vanliga fall hade jag smällt i mig en av de underbart goda räksmörgåsarna, men då mamma hade lagat så god lunch idag nöjde jag mig med en bit morotskaka. Den är så god att jag kan gå och tänka på just en sån tårtbit i flera veckor innan jag får tillfälle att åka till cafét. Mamma åt hallonpaj, även den en riktig sommarhit. Några fina sommarbilder blev det inte, men väl några foton från interiören. Har ni vägarna förbi Dunker någon gång, tveka inte att stanna till på detta smultronställe (oavsett väderlek)!

Ååh, nu blir det ännu mer mys. Den ljuvliga doften då mamma lagar svartvinbärssylt sprider sig genom huset...

1 kommentarer:

Lovisa Språkpolisa sa...

Problem med fotouppladdningen... Förhoppningsvis får ni lite fler fina bilder från cafét och från när jag myser lite senare!