söndag, augusti 27, 2006

18 böcker

Jag har länge sett hur denna lilla lista cirkulerat runt bland olika bloggare, man aldrig har någon skickat den till mig... Jag orkar inte vänta längre, så nu tar jag saken i egna händer och svarar på frågorna TROTS att ingen erbjudit mig dem.

En bok som förändrade ditt liv?
Vademecum. Nej, skämt åsido... Svaret som ligger närmast till hands just nu är "Att andas genom ord" (en poesiantologi från Sockerdricka), eftersom jag i och med mitt deltagande där fick bekräftat att mitt skrivande faktiskt var något att ha.

En bok du läst mer än en gång?
Narnia-böckerna, som var helt magiska för mig när jag var liten... Och sen bryr jag mig faktiskt inte ett dugg om hur mycket dolda, religiösa budskap de sägs innehålla.

En bok du skulle vilja ha med dig på en öde ö?
En kombinerad flora och fauna, kanske, så jag vet vad jag kan äta och vem som kan äta mig.

En bok som fick dig att skratta?
"Världens dåligaste språk" och "Jordens smartaste ord" av Fredrik Lindström. Varför är det ingen mer som förstått att kombinera språk och humor så? Jag väntar på uppföljare...

En bok som fick dig att gråta?
"Harry Potter och halvblodsprinsen". Jag vet, det låter fånigt, men efter så många år känns nästan karaktärerna där som mina vänner.

En bok du önskar hade skrivits?
En reseguide i romarnas fotspår, genom alla länder där de lämnat arkitektoniska spår.

En bok som inte borde skrivits?
"Källan" - vår hatade bok från svenskundervisningen på gymnasiet.

En bok du just nu läser?
"FANS" av Fredrik Strage. Intressant och roligt på samma gång, precis som jag vill ha det!

En bok du tänkt läsa?
Både "Zebraflickan" av Sofia Åkerman (blev inspirerad att läsa den efter att ha följt hennes blogg) och "Marie-Antoinette" av Antonia Fraser (eftersom jag tyckte så bra om Sofia Coppolas filmatisering) ligger och väntar på mitt nattduksbord...

Nu tycker jag att Anki ska besvara samma frågor.

4 kommentarer:

Anki sa...

Jag antar utmaningen, men behöver lite tid på mig!

Helli sa...

Hej Lovisa!

Tack för utmaningen... Förhoppningsvis hinner jag göra den mellan alla mina filmprojekt, men jag kan inte lova. Jag ska dock göra den snart! Fin blogg du har! Bot du kvar i Paris? Jag har ingen aning...:) Antar att jag får läsa mer ur din blogg så får jag väl reda på svaret, haha. Vi ses. Puss Helli.

Anki sa...

Hej Lovisa!
Nu har jag gjort bokutmaningen och länkat till Hanna. Men jag kan inte skriva kommentar där; det går bara för Blogger. Kan du vidarebefordra detta?!

Selma sa...

Hej Lovis! Vilken söt blogg du har. Det är jättekul att läsa om vad alla pysslar med nuförtiden. Man har verkligen saknat alla! Hoppas att du tar dig till Uppsala någon dag snart så kan vi ha en europa-reunion, nu när så många bor där. Hittade Hannsan via din blogg, men lyckas inte med att skicka in en kommentar till henne. Vad krävs? Hehe. Ta hand om dig, puss!